- Student , Campus
- 01/11/2012
Voor zestig euro meer contact tijdens colleges
Allemaal tegelijk een vraag beantwoorden tijdens colleges of direct zien wat je score is bij een officiële tussentoets? Vanaf de start van kwartiel 2, op maandag 12 november, is dat geen loze droom voor Bachelor College-studenten. Zij hebben dan een clicker op zak waarmee het mogelijk is.
Bij het Notebook Service Centrum zijn vanaf 31 oktober clickers te koop voor zestig euro. Het apparaatje zal onontbeerlijk worden bij het volgen van onderwijs, verwacht projectleider Floris Verhagen, medewerker van het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU). Verhagen: “De voordelen van een clicker zijn dat de docent snel antwoorden krijgt op zijn of haar vragen. Van iedereen die het college volgt. En de hele collegezaal ziet direct de verdeling van de antwoorden. Bij tussentoetsen zijn de clickers ook ideaal; ten opzichte van de smartphone en laptop zijn ze minder fraudegevoelig.”
De clicker is namelijk persoonsgebonden, legt Verhagen uit. Een student kan hem niet uitlenen aan andere studenten. Wel is het mogelijk de clicker aan te bieden aan de TU/e om terug te kopen, bijvoorbeeld wanneer iemand besluit zijn studie te staken. Het bedrag dat de student dan nog terugkrijgt is gebaseerd op de resterende garantie.
Voor besloten werd de clickers in te voeren, is er een pilot uitgevoerd bij 450 eerstejaarsstudenten van Bouwkunde en Technische Bedrijfskunde. “Dat beviel goed”, zegt Verhagen. “Er was wel wat meer geroezemoes in de zaal op het moment dat een vraag werd gesteld, maar juist het overleggen en discussiëren is wat docenten in het Bachelor College verwachten van hun studenten.”
De meeste studenten reageren vrij positief op de mededeling dat ze bij het tweede kwartiel een clicker gaan gebruiken. Kritische vragen die Verhagen kreeg, gingen vooral over de prijs. “Studenten zagen bij Amazon.com dat een clicker daar 20 à 32 dollar kost. Die zien er inderdaad hetzelfde uit maar zijn anders geprogrammeerd door de fabrikant. Ze zijn in de Europese markt niet bruikbaar. Bovendien komt er ieder half jaar dertien dollar bij in de vorm van servicekosten. En er zit ook geen garantie op deze clickers. De TU/e-clickers hebben wel drie jaar garantie.”
Studentengroepering Groep-één is ook content met de invoering van het apparaat. "De reacties van zowel studenten als docenten zijn positief", vertelt secretaris Lenne van Schie. "Het is een effectief ondersteunend middel bij het onderwijs en fraudevrij. En zestig euro is dan weliswaar een fors bedrag, maar je moet het zien als een diepte-investering in je verdere studieloopbaan aan de TU/e. Zeker als je het vergelijkt met sommige boeken die je moet aanschaffen. Die zijn soms nog duurder en die gebruik je maar voor een korte periode."
Discussie