KU Leuven en TU/e gaan chip-samenwerking aan

KU Leuven en TU/e hebben een samenwerkingsovereenkomst ondertekend, gericht op gezamenlijk onderwijs en onderzoek op het gebied van semicontechnologie. Het doel is de kennis-ecosystemen op gebied van halfgeleiders rond Eindhoven (Brainport) en Leuven (Mindgate) met elkaar te verbinden en te versterken, in samenwerking met industriepartners. Dat schrijft de TU/e in een persbericht.

foto TU/e

In de overeenkomst spreken de twee universiteiten af om gezamenlijk gefinancierde promovendi op te gaan leiden tot semicon-experts. Deze promovendi gaan onderzoek doen op relevante gebieden, waaronder AI, mechatronica, software-ontwikkeling, materiaalwetenschap, plasmafysica, microchiptechnologie en optica. De universiteiten richten ook een zaaifonds op om nieuwe onderzoekspaden te verkennen, en gaan zoeken naar mogelijkheden om externe onderzoeksfinanciering aan te trekken.

Onderwijs

Daarnaast willen KU Leuven en TU/e gezamenlijke masteropleiding-tracks opzetten (in gebieden als optica, photonics, quantum technology, semiconductor engineering en hightech-systems engineering) met uitwisselingen tussen de twee instellingen van zowel studenten als onderzoekers. Ook gaan de twee universiteiten de mogelijkheden onderzoeken om een gezamenlijke bacheloropleiding te creëren. Verder komt er een jaarlijkse ‘Summer School’, exclusief voor honderd topstudenten wereldwijd in gebieden die relevant zijn voor halfgeleiders. Industriële partners werken hieraan mee.

De universiteiten gaan IMEC en ASML nauw betrekken in de samenwerking, en onderzoeken welke partijen nog meer kunnen aanhaken. De TU/e sloot onlangs al een grote samenwerkingsovereenkomst met ASML.

Samen investeren de universiteiten minimaal vier miljoen euro. Dat bedrag zal naar alle waarschijnlijkheid nog oplopen door de werving van extra fondsen en eventuele nieuwe opleidingen.

Place to be

“We hebben hoge verwachtingen van deze samenwerking”, zegt TU/e-rector Silvia Lenaerts. “Als topinstellingen op gebied van semicon, beide ingebed in een eigen regionaal kennis- en innovatie-ecosysteem, vullen we elkaar perfect aan.” Rector Luc Sels van KU Leuven beaamt dit. “Ik ben erg blij dat we kunnen voortbouwen op onze op vertrouwen gebaseerde relatie, op de geografische nabijheid en op bestaande samenwerkingen met de TU/e.”

De TU/e is al meer dan vijftig jaar actief op gebied van halfgeleidertechnologie. Momenteel werken er zo’n 700 TU/e-onderzoekers op dit terrein, in het Future Chips flagship van de universiteit. Dit aantal zal worden verdubbeld in de komende jaren. “We willen aan iedereen, van hier tot aan Zuid-Korea, laten zien: als je iets met chips wil doen, dan is de TU/e ‘the place to be’”, zei Bart Smolders, ambassadeur van het initiatief, over de toekomstplannen.