Stella Vita voor het eerst een volle dag op de weg
Om Europa kennis te laten maken met Stella Vita is het Solar Team Eindhoven op weg naar Tarifa in Zuid-Spanje. Onderweg doen de dertig studenten en de negen voertuigen waarmee ze zich verplaatsen, allerlei interessante plaatsen en evenementen aan. Na Brussel, Le Mans, Parijs en Île de Ré hoeft Stella Vita niet meer op de trailer. Teammanager Kjell Revenberg vond in het drukke schema een momentje om Cursor bij te praten.
Op de eerste dag dat Stella Vita full-time op de openbare weg rijdt, heeft teammanager Kjell Revenberg even tijd om te bellen tijdens een oplaadpauze. Het konvooi is op weg naar Preignac ten zuiden van Bordeaux en de Tesla’s moeten vijftig minuten aan de stekker. Het is bewolkt en omdat Stella Vita niet helemaal opgeladen aan de reis begon, krijgt zij op deze manier een oplaadbeurt. De zonnepanelen van SHOW blijven vandaag ingeklapt.
Haar energie is deels gebruikt voor testen. “De dag voor we uit Eindhoven vertrokken, is er nog een nieuwe versie van een motoronderdeel waar we niet tevreden over waren, binnengekomen. Dat hebben we in alle rust in Parijs gemonteerd. Die rust hadden we omdat de afspraak bij de École Polytechnique werd afgezegd.” Door hun eigen netwerk kreeg STE de ruimte om te testen op een afgesloten circuit en pas toen alles veilig genoeg voelde, stuurde ze Stella Vita de openbare weg op. Eerst kleine stukken, maar dinsdagochtend is ze vertrokken met 280 kilometer voor de boeg.
Lees verder onder de foto
Ambassade
In Parijs mocht Stella Vita haar zonnepanelen uitklappen voor de residentie van de Nederlandse ambassade (zie hoofdfoto). Bij de presentatie schoof ook een delegatie van de Parijse universiteit aan omdat ze de ontmoeting toch niet wilden missen. De gesprekken daar bij de ambassade na afloop van de presentatie maakten het volgens Revenberg extra leuk. “Als ik thuis ben moet ik mijn LinkedIn-uitnodigingen eens goed bekijken, nu heb ik het daar te druk voor.”
Het konvooirijden valt STE niet tegen. Revenberg: “Als konvooi wil je als één fluïde object voortbewegen, maar je moet ook rekening houden met het andere verkeer. Tot nu toe gaat dat goed.” Ieder voertuig dat Stella Vita vergezelt, heeft een aparte functie. Zelf rijdt de teammanager met een co-rijder in een Tesla die schout op vijf minuten voor Stella Vita met de twee wagens die ervoor en achter rijden. “We geven per portofoonapp informatie over door over gevaarlijke situaties op de snelweg en wegversmallingen die we tegenkomen.” Het konvooi rijdt 85 kilometer per uur. Niet om op te vallen, maar omdat dat de meest ideale gebruiksefficiëntie lijkt te zijn.
Lees verder onder de foto.
In Le Mans, bekend van z’n 24-uurs race, kreeg Stella Vita een prachtig plekje op het kunstfestival Forever Young. Alleen het stuk van de camping naar het festival reed de zonnewagen zelfstandig. Op Île de Ré, dat aan de westkust van Frankrijk ligt, konden de laatste voorbereidingen worden gedaan voor de grote tocht van dinsdag. De trailer mag nog mee voor reservemogelijkheid.
Vanuit Preignac gaat STE een paar dagen naar Bordeaux en daarna is er nog een vol programma. Vanaf dag 1 zit de sfeer goed in het team, zegt Revenberg. “We reflecteren elke avond op de afgelopen dag. We willen verbeteren wat niet goed ging, bijvoorbeeld dat we eens twee keer terug moesten om iets op te halen. Dat ligt aan onnauwkeurige voorbereiding en dat kan voorkomen worden. We blijven leren van dit project. En we kijken elke dag wat wel goed ging. En dat is ook veel. Vandaag zijn we onder andere tevreden over het in konvooi rijden.”
Meer foto's vind je op Flickr.
Discussie