- Student
- 10/11/2022
In beweging komen met je studie
Studiemanagement: van tomaat tot kikker
Is plannen niet je grootste talent, heb je de focus van een figuurlijke goudvis of ben je een ontzettende perfectionist? Onder de noemer Studiemanagement biedt de TU/e coaching aan voor studenten die hun studiegewoontes willen verbeteren. “We zien nu meestal de studenten die om welke reden ook studievertraging hebben opgelopen, maar we willen ook graag de groep bereiken die daar nog vóór zit”, aldus studiemanagementadviseurs Robin Eijsermans, Hedwich van Engelen en Kim Pril.
Soms krijgen ze drie jaar na het laatste contact opeens een bedankmailtje van een student die succesvol is afgestudeerd, mede dankzij hun tips en tricks. Kim Pril, Robin Eijsermans en Hedwich van Engelen zijn de gezichten achter Studiemanagement. Dat aanbod valt onder het ESA-onderdeel Career & Professional Skills (kortweg CAPS).
“We bieden trainingen en individuele coaching aan, en studenten kunnen ook deelnemen aan werkgroepen en intervisiegroepen”, somt Pril op. Nieuw in het aanbod is de wandelcoaching, zegt Van Engelen: “Die vorm past ook goed bij studiemanagement, want het belangrijkste is in beweging komen – en met wandelcoaching doe je dat letterlijk en figuurlijk.”
Zoals gezegd willen de drie Studiemanagement graag bij een bredere groep studenten onder de aandacht brengen. Pril: “Veel studenten weten helaas nog niet dat het bestaat, terwijl het hen echt zou kunnen helpen. Nu worden studenten vaak doorverwezen via de studieadviseur, maar dat gebeurt vaak pas als er al een studie-achterstand is opgebouwd.” Het zou mooi zijn als ze die achterstand bij een deel van de studenten kunnen helpen voorkomen, willen de studiemanagementadviseurs maar zeggen.
Stok achter de deur
Eerste- en tweedejaarsstudenten zoeken vaak hulp bij plannen en doelen stellen, terwijl afstudeerders graag steun van peers krijgen bij het volbrengen van hun BEP of masterthesis. Je telefoon aan de kant leggen als je begint met studeren gaat gemakkelijker als je medestudenten dat ook doen. Het is goed als studenten op die manier hun eigen ‘stok achter de deur’ organiseren.
De coaches maken zich namelijk graag overbodig, door studenten het vertrouwen te geven dat ze zelf hun onproductieve gewoontes kunnen bijsturen. En dat begint altijd met ze het gevoel te geven dat ze gezien worden, zegt Eijsermans: “Dat het oké is zoals het nu gaat, ook al gaat niet alles goed. Het is verbazingwekkend hoeveel effect die constatering al heeft. Het stap voor stap stimuleren en activeren om dingen aan te passen komt daarna.” Van Engelen vult aan: “Wat kun je al en wat heb je nodig om vanuit eigen kracht verder te gaan?”
Kikker eten
Welke adviezen geven de studiemanagementadviseurs aan studenten die er niet in slagen productief te studeren? Termen als ‘pomodoro’ en ‘eat the frog’ vliegen over tafel – geen abracadabra voor iedereen die zich wel eens in timemanagement heeft verdiept.
De pomodoro-techniek houdt in: zet een kookwekkertje – al dan niet in de vorm van een tomaat – telkens op 25 minuten, studeer, en gun jezelf even pauze als de wekker gaat. Eat the Frog is een boek dat ervoor pleit te beginnen met het klusje waar je het meest tegen opziet. Heb je die ‘kikker’ eenmaal doorgeslikt, dan levert dat een goed humeur op en momentum voor de rest van je lijstje.
Leer hoe je je eigen stok achter de deur kunt zijn
Maar ook het voorbereiden van je studeersessie is essentieel, benadrukt Eijsermans. “Kies een goede studieplek, en dat is niet per se op de plek waar je ook zit te gamen of netflixen. Wees niet te overmoedig: plan liever twee dagdelen van drie uur studeren in dan een marathondag van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. En plan altijd een buffer in, zodat je niet hoeft te stressen als iets meer tijd kost.”
Telefoon
De grootste vijand van geconcentreerd studeren is natuurlijk de smartphone. “Elke ‘ping’ is genoeg om tien minuten afgeleid te zijn van je boeken – zelfs als je er niet op reageert”, waarschuwt Van Engelen. Belangrijk is dus om de telefoon – op stil – weg te leggen voor een met jezelf afgesproken tijdsspanne. En om vooraf je studiemoment voor te bereiden – wat heb ik nodig aan informatie? – zodat je niet halverwege toch éven moet googelen en met dank aan Instagram en WhatsApp opeens drie kwartier verder bent.
“Leer hoe je je eigen stok achter de deur kunt zijn, en hoe je vrienden kunt inschakelen om je erbij te helpen. Of vraag het aan ons, of draai een tijdje mee in een van onze groepen”, besluiten de drie studiemanagementadviseurs. “Valkuilen hebben is niet erg, daar zijn we mensen voor. Het gaat erom dat je de veerkracht ontwikkelt om er weer uit te komen.”
"Plan niks de ochtend na een feestje"
Marco (21) ging vorig jaar op kamers en stapte in het bestuur van een studententeam. “Ik kreeg het heel druk met leuke dingen en verantwoordelijke taken, en ik had moeite om er weer ‘in te komen’ met studeren.” Dat resulteerde in wat niet-behaalde vakken. “Ik ging met de studieadviseur praten en die verwees me door naar Studiemanagement.”
Samen met een andere student volgt de derdejaarsstudent Electrical Engineering nu een wekelijkse training plannen en doelen stellen. “Al zijn we maar met z’n tweeën, het is prettig om te merken dat anderen óók dingen hebben die niet lekker gaan. Iedereen heeft struikelvakken en daar moet je gewoon doorheen.”
“En omdat de bijeenkomsten wekelijks zijn, móét je wel in actie komen. Je kunt niet elke keer zeggen: dat doe ik volgende week wel.”
Forest
Afleider der afleiders is natuurlijk de smartphone. Zo ook bij Marco: “De communicatie van het studententeam – ik zit in vier commissies – gaat allemaal via WhatsApp. Vorig jaar las ik de hele dag berichten, en dat was funest voor mijn focus.”
“Nu heb ik alle meldingen op mijn telefoon uitstaan, en alles wat studiegerelateerd is, doe ik op mijn laptop. Als ik geconcentreerd moet studeren, lock ik mijn telefoon voor een uur met de app Forest.” Die app laat een boompje ‘groeien’ op je scherm, zolang je van je telefoon afblijft. “Doe ik dat niet, dan komt er een dood boompje in mijn bos te staan. Blijf ik langer dan een uur van mijn telefoon af, dan groeit er een extra mooie boom.”
Werkt dat? “Ja, dat werkt echt voor mij. Stomme is dat ik de app al superlang had, maar dat ik ‘m pas gebruik sinds ik de training volg. Ik vond eerder dat ik het ook zonder moest kunnen.”
“Ik weet nu: ook nuttige, belangrijke dingen voor het team kunnen best een half uur wachten. Ik bundel die taken nu – een mailtje sturen, een budget maken – en doe ze wanneer ik ze wil doen, in plaats van meteen als ik ze voorbij zie komen in de app. Dat werkt beter, uiteindelijk krijg je zo meer gedaan dan als je steeds switcht tussen studie en andere taken.”
Echt vrij
Welke tip zou Marco anderen willen meegeven? “Maak een realistische planning. Denk dus niet: morgen ga ik vier uur lang supergefocust aan dat ene moeilijke vak werken. Je weet dat dat niet kan – alleen in een fantasiewereld. Realistisch is ook: niks plannen de ochtend na een feestje. Zorg dus dat je de lecture van die ochtend dan van tevoren al kijkt, of later inhaalt.”
Eerder zat zijn ego hem een beetje in de weg, denkt hij: “Ik vond dat ik best wel mijn studie kon combineren met mijn bestuur, vier commissies, feestjes en bezoekjes aan mijn ouders. Nu weet ik: ik heb een planning nodig. Als ik geen keuzes maak – omdat ik denk: dat zie ik dan wel – worden ze voor me gemaakt.”
Intussen heeft hij meerdere van de gemiste vakken alsnog gehaald. “En wat ook prettig is: als ik nu vrij ben, voelt het ook echt als vrij. Vorig jaar voelde ik me nooit vrij; dan zat ik op een feestje te denken aan alles wat ik nog moest doen.”
Meer informatie over Studiemanagement vind je op de TU/e-site en de speciale canvaspagina.
Discussie