Eric Vroon.
door

UR | ‘Professionele’ vaardigheden

23/01/2015

Reflecteren, samenwerken en omgaan met wetenschappelijke informatie, zomaar een greep uit de professionele vaardigheden die drie jaar geleden zijn geïntroduceerd bij de invoering van het Bachelor College. De ingenieur van de toekomst zal deze vaardigheden hard nodig hebben in zijn/haar toekomstige carrière. Daarom is het een goede zaak dat deze vaardigheden onderdeel van het studieprogramma zijn geworden. Toch zijn studenten wat minder enthousiast; zij zien het zelfs af en toe als zonde van hun tijd.

Wanneer ons, studenten, deze vaardigheden op een inspirerende manier bijgebracht zou worden, zouden we deze waarderen en gemotiveerd zijn. Als de universiteit ons vraagt om onze kennis op het gebied van wetenschappelijke bronnen te verruimen door een voorgekauwde vragenlijst in te vullen over het gebruik van Scopus en Focus dan voel je je als student van een technische universiteit niet helemaal serieus genomen.

Er zijn uiteraard professionele vaardigheidstrainingen die wel effectief zijn, maar helaas is dit niet het enige voorbeeld van een training die te wensen over laat. Het is zelfs zo, dat je als student vaak pas echt begeleiding krijgt als je de training in eerste instantie met een onvoldoende afrondt. Dit zorgt voor middelmaat en kan nooit de bedoeling zijn. Als je als universiteit wilt dat studenten professionele vaardigheden opdoen, moet je wat ons betreft beginnen bij het professionaliseren van de trainingen zelf.

De verbetering hiervan staat bij de Eindhovense Studenten Raad dan ook hoog op het programma voor de komende tijd. Wij zijn ervan overtuigd dat onze universiteit ook hierin in de toekomst zal kunnen uitblinken.

Deel dit artikel