Een gebrek aan participatie leidt tot een hol diploma

25/06/2024

Een bekend beeld voor studenten; een eindeloze stroom enquêteformulieren en constante herinneringen om feedback te geven. Het lijkt misschien gedoe. Waarom zou je je er druk om maken als je het vak al hebt afgerond? Het einddoel is dat mooie diploma en wie maakt zich druk om de rest, toch? Dit is echter veel te kort door de bocht, want zonder actieve studentenparticipatie ga je weg met een hol diploma.

Actief deelnemen aan de gemeenschap en de universiteit is een geweldige manier om zowel je persoonlijke en professionele vaardigheden te ontwikkelen. Dit is vooral belangrijk omdat deze vaardigheden niet goed via colleges geleerd kunnen worden en essentieel zijn voor het samenwerken met andere mensen en het functioneren van een organisatie. Zo is het goed kunnen verwoorden van je mening een vaardigheid die vaak wordt onderschat, maar heel belangrijk is. Of het kunnen navigeren door een grote organisatie en het vinden van de juiste informatie of documenten die je nodig hebt. Zonder deze vaardigheden kunnen zelfs de meest alledaagse taken moeilijk zijn. Gelukkig is je studententijd perfect om deze vaardigheden aan te leren en jezelf te ontwikkelen.

Door actief deel te nemen aan de universiteitsraad blijf ik zelf in ieder geval op de hoogte van het nieuws en leer ik over kansen die zich kunnen voordoen. Het is natuurlijk handig om op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen op bepaalde gebieden of van wetgeving die het studentenleven gaat veranderen, maar dat is nog maar het begin. Als je niet verder kijkt dan je studie en niet met andere mensen omgaat, kun je ongelooflijke kansen missen. Ik zou nooit lid zijn geworden van de universiteitsraad als mensen me niet hadden aangeraden om dat juist wel te doen. En hoewel niet alles wat je tegenkomt interessant zal zijn, is het beter om op de hoogte te zijn van alle kansen, en er bewust voor te kiezen iets niet te doen, in plaats van ze te missen omdat je er nog nooit van gehoord hebt.

Niet iedereen kan lid worden van de universiteitsraad, zoals ik. Maar gelukkig zijn er veel andere mogelijkheden om betrokken te raken. Er zijn genoeg feedback- en brainstormsessies waar studenten hun mening kunnen geven. Check gewoon je mailbox of blijf op de hoogte van het nieuws op intranet of Cursor. De stem van studenten is gelukkig goed beschermd in wetgeving en van onschatbare waarde voor de universiteit om het onderwijs te verbeteren. Er zijn veel mogelijkheden om betrokken te raken als je ernaar op zoek gaat.

Zelfs als je maar een korte tijd op de universiteit bent, kunnen de kennis en vaardigheden die je ontwikkelt gemakkelijk worden vertaald naar andere delen van je leven. Een persoonlijk voorbeeld: ik vond het veel makkelijker om de gemeente te begrijpen, omdat het erg leek op hoe medezeggenschap hier op de universiteit is georganiseerd. Ook al klinkt dit nutteloos, werken aan je soft skills en netwerken komt overal van pas en zal je een voorsprong geven als je gaat werken na je studie.

Bedenk maar eens met wie je liever samenwerkt in een groepsproject: iemand die alleen colleges bijwoont en een hol diploma haalt, of iemand die actief deelneemt en goed kan samenwerken.

Deen Slenter is student Technische Natuurkunde aan de TU/e en is namens studentenfractie DAS lid van de universiteitsraad. Hij schrijft deze column op persoonlijke titel.