Een ‘USEful’ les
Ik geef nu al bijna dertig les. Maar pas toen ik het digitale podium moest delen met mijn collega en vriend Dr. Bert Sadowski van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences, realiseerde ik me hoeveel leuker lesgeven kan zijn wanneer je de dialoog aangaat. Ik heb ook geleerd dat als je studenten wil blootstellen aan onderwerpen waar ze normaal gesproken niet voor zouden kiezen, zoals USE-onderwerpen, je de krachten moet bundelen om de kloof tussen natuur- en sociale wetenschappen te verkleinen.
Ik had niet echt zin om les te geven in Q1 dit jaar. Aan het begin van de zomer had ik nog goede hoop dat ik mijn colleges live op de campus zou kunnen geven voor een klein publiek van gemotiveerde studenten. Al snel werd echter duidelijk dat de universiteit een andere richting opging. En begon het angstvallige wachten op het moment dat ik kon gaan beginnen met lesgeven in de vorm van een lange monoloog voor een donker MS Teams-scherm.
En zo kwamen we op 31 augustus online samen voor de start van het USE-vak Communications and Computing. Het vak was opgebouwd rond het traditionele idee dat de colleges gegeven worden door verschillende docenten, ieder met hun eigen expertise.
Omdat we dit jaar echter allemaal thuis achter een laptop zaten, bleef dr. Sadowski (Bert) wat langer aanwezig. Terwijl ik bezig was de wet van Shannon-Hartley over informatiecapaciteit uit te leggen, gebeurde er iets ongebruikelijks. De vragen en opmerkingen die ik kreeg, kwamen niet van de studenten, maar van Bert. Hij bracht allerlei vragen en observaties in, gebaseerd op zijn eigen expertise, die niet alleen nieuw waren voor mij, maar vermoedelijk ook voor de studenten.
Terwijl we verder praatten over de waarde van informatie (in termen van €) en de implicaties van de uitrol van 5G-netwerken, besloten de studenten om zich in de discussie te mengen. De tijd vloog voorbij en na afloop van wat normaal gesproken een dodelijk vermoeiend online college van vier uur zou zijn geweest, liep ik over van enthousiasme.
Sindsdien heb ik deze ervaring toegepast in alle colleges voor dit vak, door elke keer iemand met kennis van sociale wetenschappen te vragen deel te nemen aan mijn college, of aan een college van Bert over economie. Ik wacht nog op de feedback van studenten op het vak, maar één ding is zeker: ik heb de tijd van mijn leven gehad tijdens het geven van de online colleges dit jaar. Bovendien heb ik enorm veel geleerd van mijn collega’s van de faculteit IE&IS door naar hen te luisteren en door de dialoog aan te gaan.
Eigenlijk is het niet zo gek dat deze aanpak zo goed voelde. Je zou kunnen zeggen dat de oude Grieken al wisten dat je door middel van een dialoog pas iets écht goed kan bestuderen. En hoewel ik mezelf op geen enkele wijze wil vergelijken met de grote filosofen uit het oude Griekenland, kan ik wel stellen dat ik een zeer waardevolle - of ‘USEful’ - les geleerd heb. Als je studenten Technische Natuurkunde en Electrical Engineering wil interesseren voor economie, sociologie en sociale wetenschappen in het algemeen (we hebben het dit jaar ook een tijdje over filosofie gehad :-o ), moet je een exacte wetenschapper en een sociale wetenschapper in dialoog laten treden.
En wie weet, misschien vinden de TN- en EE-studenten het wel leuk en zullen ze het belang van USE daadwerkelijk gaan inzien.
Discussie