door

CLMN | Shell? Jawel!

02/03/2016

Openbaar protesteren heb ik altijd een bijzonder interessant fenomeen gevonden. Het is in eerste aanleg bewonderenswaardig als je jezelf dusdanig gepassioneerd aan een doel verbindt dat je, vaak in weer en wind, met een bordje in hand de ingang van een of ander bedrijf probeert te blokkeren. Erg leuk allemaal en wellicht soms ook effectief, maar denk vooraf na wat je eigenlijk wilt bereiken.

Tijdens de Bedrijvendagen komen er meer dan honderddertig verschillende bedrijven naar ons Auditorium om studenten kennis te laten maken met hun onderneming. Het primaire doel is interactie faciliteren tussen studenten en bedrijven waar zij zich mogelijk ooit werknemer mogen noemen. Wat men echter onderschat, is dat deze interactie zeer belangrijke secundaire aspecten heeft.

Zo kan een discussie met een recruiter over de bedrijfscultuur of speerpunten van een bedrijf vormend zijn voor de mening van studenten over een bepaalde sector of zelfs aanleiding geven tot een focus shift in de studie van de student. Deze gesprekken tussen bedrijven en studenten is wederom een kans voor beide kanten om standpunten uit te wisselen en elkaars ogen te openen.

Tijdens de eerste Bedrijvendag ontstond er een amusante scène toen een eerstejaars ID-student besloot tegen de aanwezigheid van Shell te protesteren naast hun stand. Het hardhandig afvoeren van deze student kon op goedkeuring rekenen van velen in het Auditorium, niet vanwege de comedic value maar omdat velen het terecht belangrijk vinden dat juist Shell aanwezig is.

De beste manier om een gigantisch bedrijf duurzaam te veranderen, is bottom-up. Intelligente studenten met nieuwe ideeën en een frisse blik op de toekomst moeten vooral bij dit soort bedrijven gaan werken om zo de bedrijfscultuur langzaam van binnenuit te veranderen.

Protesteren tegen deze aanwezigheid op een moment dat studenten juist de kans krijgen te beslissen wat voor bedrijf het beste van hun ideologie kan profiteren, is bijzonder kortzichtig. Denk na over wat je wilt bereiken, de Bedrijvendagen zijn hier uitstekende momenten voor.

Deel dit artikel