door

CLMN | Is nominaal normaal?

30/04/2013

Op stations ben ik geregeld geïntrigeerd door advertenties. De posters van de bond tegen het vloeken bijvoorbeeld, hun slogan ‘Als er een vloek valt, breekt er iets’ bracht me daadwerkelijk tot nadenken. De slagzin ‘normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen’ is mij ook bijgebleven en ik word er geregeld aan herinnerd. Zo ook bij het persbericht over zorgen van de onderwijsinspectie over het studietempo van Nederlandse studenten. Volgens hen is “nominaal nog steeds niet normaal”.

Zelf ben ik het al een tijdje beu om van alle kanten te horen dat het allemaal sneller en excellenter moet. Medelijden heb ik met alle middelbare scholieren die meteen het ‘juiste’ moeten kiezen en dit vervolgens ‘excellent’ en ‘nominaal’ moeten doorlopen. Want nominaal moet schijnbaar normaal zijn. Bij het woord normaal zie ik echter meteen een normaalverdeling en de slagzin dat normaal het gemiddelde is van alle afwijkingen voor me. In mijn ogen betekent normaal dus gemiddeld, ofwel de gemiddelde student zou een nominale student moeten zijn.

Maar hoe zit het dan met al die afwijkingen? Als het gemiddelde nominaal moet zijn, dan zou 50 procent er dus langer over moeten doen en 50 procent korter. Dit betekent dat voor iedere student die langer bezig is een andere student korter bezig zou moeten zijn. Okee, vermoedelijk is er geen sprake van een perfecte normaalverdeling, maar dat neemt niet weg dat niet-nominale studenten ook korter over hun studie zouden moeten kunnen doen. Het mag wel duidelijk zijn dat nominaal in dit geval niet het gemiddelde van al afwijkingen is en in mijn ogen is dat niet normaal.

Deel dit artikel