door

Een veilige ruimte creëren betekent niet “gevaar” uitbannen

09/09/2024

Tijdens de vakantie genoot ik als een kind van de onderwaterwereld. Dat we niet alleen waren in het paradijs wist ik toen nog niet. Potentiële problemen lagen op de loer. Dankzij de beheersing en het leiderschap van onze duikinstructeurs voelden we ons zo veilig dat de gedachte aan de gevaren van de zee niet eens bij ons opkwam. Ze creëerden een veilige ruimte.

De vakantie is voorbij. Het is tijd om het tempo weer op te voeren. 
Ik hoop dat iedereen de tijd heeft gehad om het wat rustiger aan te doen en op te laden. Onze universiteit heeft uitdagende tijden voor de boeg, die vragen om focus in ons werk en een gezamenlijke inspanning om een volgende stap te zetten. Laten we ernaar streven het beste uit onszelf en anderen te halen op persoonlijk en professioneel vlak. 

Een veilige ruimte wordt vaak gezien als essentieel om op ons best te functioneren. Wanneer er echter over een veilige ruimte wordt gesproken, hebben mensen vaak verschillende interpretaties. Sommigen zien het als een omgeving waar kritiek op persoonlijk gedrag, zelfs constructief, niet is toegestaan, vooral wanneer het hun eigen acties betreft. Anderen daarentegen zien een veilige ruimte als een plek waar mensen open en oprecht nieuwsgierig zijn en zien het als een basis om elkaar uit te dagen en te versterken.  Natuurlijk impliceert een veilige ruimte de afwezigheid van geweld, maar dat zou natuurlijk de basis moeten zijn van iedere persoonlijke interactie. 

Tijdens onze vakantie hebben we genoten van snorkelen, zwemmen en duiken. Ondanks het feit dat ik een duikbrevet heb, had ik wat bijles nodig door gebrek aan oefening. Het is geweldig om onder water te zijn, maar het kan ook angst oproepen, bijvoorbeeld als je bedenkt dat je haaien kunt tegenkomen. Onze ervaren instructeurs, een ouder echtpaar met samen meer dan 100 jaar ervaring, waren gepassioneerd over duiken en hadden veel kennis over het gebied. Elke duik begon met een briefing op hun balkon met uitzicht op de oceaan, waarbij ze ervoor zorgden dat we goed voorbereid waren en alle veiligheidsmaatregelen begrepen. We hadden een paar heftige discussies over duikcomputers, waar ze in tegenstelling tot wij fel tegen waren. Desondanks brachten we er twee geweldige weken door. Op onze laatste dag vertelden onze instructeurs terloops dat er de afgelopen twee weken twee enorme haaien rond het gebied hadden gecirkeld.  

Oh mijn hemel!!! 

Tijdens mijn duikervaring met de instructeurs voelde ik me veilig was ik dat ook echt, achteraf gezien? Ondanks dat ik over het algemeen weet dat er overal haaien zijn, kon ik dankzij de aanwezigheid en geruststelling van de instructeurs genieten van de zee. 

Onze vakantie-ervaring was een afspiegeling van het leven in het algemeen. Gevaar is altijd latent aanwezig. Een ruimte waarin je je veilig voelt, stelt je in staat om nieuwe stappen in het leven te zetten, ondanks het feit dat je niet weet wat er om de hoek ligt, of het nu een haai is of een prachtige schildpad. Zo zou ook ons academische ecosysteem een veilige ruimte moeten zijn om onszelf en anderen uit te dagen een volgende stap te zetten en een verschil te maken in de wetenschap en de maatschappij.  

Dit betekent echter niet dat we “gevaar” uit de buurt van mensen moeten houden. Het betekent eerder dat we mensen het vertrouwen, de middelen en het doorzettingsvermogen moeten geven om met uitdagingen en impopulaire feiten of meningen om te gaan. Leiderschap dat vertrouwen uitstraalt en ruimte biedt voor mislukkingen is de hoeksteen van een leeromgeving waarin een gevoel van veiligheid vanzelf volgt.  

Deel dit artikel