Infima
De studievereniging van de faculteit Wiskunde en Informatica (GEWIS) geeft al sinds jaar en dag met enige vorm van regelmaat het magazine Supremum uit. Dit magazine bevat een rubriek met 'Infima': uitspraken van studenten of docenten die bewust uit hun context gehaald zijn. Ook ik heb de rubriek meermaals gehaald.
GEWIS zou GEWIS niet zijn als deze uitspraken niet allemaal netjes in een database zouden zijn opgeslagen die voor iedereen doorzoekbaar is. Ook ik heb de rubriek de afgelopen jaren meermaals gehaald. Een voorbeeld van zo'n uitspraak die zonder context toch vreemd kan overkomen, is: "If you Google XES, probably you will get back 'did you mean SEX', because Google knows what you usually look for." Deze uitspraak deed ik tijdens een college over de IEEE Standard for eXtensible Event Stream: XES. In die context leidde dit tot wat gelach in de zaal.
Volgens diezelfde database zou ik ook ooit gezegd hebben: "Danish people are even weirder than Dutch people". Ik moet zeggen dat ik geen idee heb waarom ik dat ooit gezegd zou hebben, maar ook dit zal in de context van een college als grap bedoeld zijn geweest.
Het uit de context halen van uitspraken kan ook fout aflopen, zoals we de afgelopen tijd zagen bij de Haagse Hogeschool. Een uitspraak van een docent tijdens een college over ethiek en foutief redeneren werd helemaal uit de context gehaald. Deze uitspraak kwam echter niet bij de Infima terecht, maar als videofragment op social media met alle gevolgen van dien.
De Haagse Hogeschool moest gaan uitleggen dat de uitspraak uit de context gehaald was, de politicus die als lijdend voorwerp gebruikt werd, gebruikte het meteen voor publiciteit en de docent kreeg allerhande beschuldigingen over zich heen. Zeker voor haar is dit een zeer ongelukkig voorval. Zij is waarschijnlijk, net als de meesten van ons, zonder enige vorm van training gedwongen om colleges live uit te zenden en die uitzending ook nog eens op te nemen en zal in het vervolg dus veel voorzichtiger gaan zijn in haar lessen - wat hoogstwaarschijnlijk ten koste zal gaan van haar enthousiasme.
Ik neem mijn colleges dus niet op. Ik geef, gezien de omstandigheden, les in Teams en dat bevalt goed. Studenten doen actief mee en ik krijg meer vragen in de chat dan normaal in een echte zaal. Ik weet dat sommige studenten opnames maken van hun eigen scherm. Een soort aantekeningen 2.0. Dat mag, zolang ze die opnames maar niet delen of publiceren en ik mezelf niet terugvind op YouTube met een boze Deense ambassadeur als gevolg.
Discussie