Digitale avondklok
De afgelopen maanden werden we allemaal voorbereid op de avondklok. Lang voordat deze werd ingevoerd, hoorden we via de media al dat het noodzakelijk zou zijn en wat zo’n avondklok dan inhield. Toen de avondklok er eindelijk was, berustten de meesten van ons daar dan ook in. We hadden hem in ons hoofd al geaccepteerd. Slechts een enkeling stelde de vraag: ‘Maar welk probleem wordt er opgelost?’.
Doordat de samenleving doordrongen is van het feit dat we met een echt vervelend virus te maken hebben, accepteren de meesten van ons de avondklok. Zeker als je kerngezonde naasten verloren hebt is het frustrerend om mensen de pandemie met een griepje te zien vergelijken. We nemen de situatie dus serieus en accepteren het feit dat we niet goed weten welk effect de avondklok nu precies heeft.
Ook de TU/e neemt de avondklok serieus. Om medewerkers en studenten te beschermen gingen de gebouwen om zeven uur ‘s avonds dicht. Dan zou het wel moeten lukken om ’s avonds voor negen uur thuis te kunnen zijn was de redenering. Docenten die avondtentamens moesten verzetten kregen een cadeaubon om, samen met iemand anders, op anderhalve meter, een kopje koffie to-go te gaan halen bij Coffeelab. Ik heb de bon toegevoegd aan mijn cadeaukaarten-kwartet.
De afgelopen maanden worden we op de TU/e op dezelfde manier voorbereid op weer een grootschalige verandering van het onderwijs. Via interne memo’s, presentaties en visiedocumenten wordt een volledige verandering van het Bachelor College gepresenteerd. Basisvakken moeten op de schop en curricula moeten weer helemaal anders worden ingericht. Slechts een enkeling stelt de vraag: ‘Welk probleem wordt er opgelost?’.
Studenten melden vooral het gebrek aan samenhang in hun curricula en klagen over specifieke basisvakken. Laten we die problemen dan ook lokaal aanpakken. Herontwerp (of schrap) de basisvakken die slecht scoren en geef faculteiten meer ruimte om hun opleidingen in te vullen. Ik ben ervan overtuigd dat de faculteiten in staat zullen zijn om een keurig samenhangend curriculum in te richten, dat naar behoefte voorzien is van Challenge Based Learning, Design Based Learning of portfolio’s met professionele vaardigheden.
Als de TU/e toch vindt dat we ons in een noodsituatie bevinden en we drastische maatregelen moeten nemen, dan stel ik hierbij een digitale avondklok voor. Tussen zes uur ’s avonds en acht uur ’s morgens mogen er geen werkgerelateerde videoverbindingen meer worden opgezet. Welk probleem dat oplost? Vraag dat maar eens aan je huisgenoten, onder het genot van een kopje koffie of iets sterkers.
Discussie