door

Corona-krokodil

27/11/2020

De Nederlanders onder ons kennen hem nog wel: de ‘paarse krokodil’. Dit opblaasdier, door een kind vergeten in een zwembad, was de ster in een tv-commercial van een grote verzekeraar zo’n negen jaar geleden. De boodschap van de commercial was dat we best zonder onnodige processen konden.

Ook de TU/e is af en toe grootmeester in paarse krokodillen. En als het je werk is om paarse krokodillen te maken, dan biedt de coronacrisis geweldige kansen.

Een prachtig voorbeeld is het formulier 'Unable to attend on-campus exams'. Dit formulier moet je als student invullen als je een on-campus tentamen hebt, maar niet kunt komen vanwege symptomen van het coronavirus, als je wacht op testresultaten, of als je positief getest bent, maar niet als je te ziek bent om naar het tentamen te komen en ook niet als je in een risicogroep zit en daarom niet wil komen. In die laatste twee gevallen moet je de studieadviseur bellen, daar hebben we geen paarse krokodil voor.

Dit offline formulier moet je als student downloaden, invullen (in blokletters, ook de achterkant) en dan opsturen naar de docent en onderwijsondersteuning van de faculteit. Als verantwoordelijke voor drie on-campus tentamens de afgelopen periode heb ik een handvol van deze formulieren ontvangen, netjes met (getypte) blokletters ingevuld. Ik heb werkelijk geen idee wat ik met die formulieren moest doen, maar ik heb ze allemaal bewaard.

Er zijn studenten die principiële bezwaren hebben tegen online tentamens. Voor hen is er ook een paarse krokodil, die is vanaf 7 december hier te vinden. In tegenstelling tot het bovenstaande formulier is dit formulier alleen digitaal beschikbaar. Je kunt het dus niet printen. Dus als je principiële bezwaren hebt tegen digitale tentamens, moet je dat digitaal doorgeven. Ook deze formulieren worden waarschijnlijk keurig netjes ergens gearchiveerd.

Twee jaar geleden was er een vervolg op de oorspronkelijke commercial door dezelfde verzekeraar. De paarse krokodil staat zeven jaar later nog steeds, inmiddels leeggelopen, in de hoek. Zo ook deze formulieren. Die liggen over zeven jaar nog steeds ergens in een hoekje van een mailbox te verstoffen. Digitaal wel te verstaan. Tegen die tijd kijken we lachend terug op deze crisis.

Paarse krokodil - commercial OHRA

Deel dit artikel