College Process Mining: “Moet ik hier echt zijn?”
Ik geef al jaren in het eerste kwartiel van het collegejaar een Mastervak op het gebied van Process Mining, mijn vakgebied. Ongeveer 250, vaak nog nieuwsgierige, studenten vanuit vijftien verschillende opleidingen volgen dit vak. Voor de meesten is het vak niet verplicht. Toch krijg ik elk jaar weer die ene vraag van studenten: “Moet ik hier echt zijn?”.
De studenten hebben uiteenlopende redenen om mij dit te vragen. Buitenlandse instromers zijn soms helemaal niet in Eindhoven, omdat ze nog geen huisvesting hebben en dan krijg ik de vraag dus per e-mail. Of studenten hebben meerdere keuzevakken parallel gepland en moeten dus kiezen waar ze wel of niet naartoe komen. Een enkeling studeert liever rechtstreeks vanuit de boeken en soms willen studenten gewoon niet naar colleges komen wegens een ‘functie elders’.
Elk jaar weer zijn studenten verbaasd over mijn antwoord. Ik antwoord namelijk steevast: “Ik hoop dat ik toegevoegde waarde lever aan dit vak, maar nee, aanwezigheid is niet verplicht”. Ik neem mijn onderwijs niet op en stream het ook niet, dus als een student wil weten wat ik vertel is aanwezigheid, of een collega die aantekeningen maakt, wel een vereiste. Daarnaast is alles wat ik tijdens college vertel relevant voor het examen. De snuggere student vraagt dan door: “vertelt u dan ook dingen die niet in de schriftelijke materialen staan?”
Ja, natuurlijk doe ik dat. Dat is waar college voor bedoeld is. Ik geef context aan de boeken en artikelen en probeer met voorbeelden uit de praktijk de stof inzichtelijk en levendig te maken. Dat is juist ook de reden dat ik mijn colleges niet opneem. Ik wil alles kunnen zeggen, maar wel in context, zodat ik geen last krijg van geknipte videofragmenten die een eigen leven gaan leiden op Youtube.
Toch lijkt de TU/e zelf niet van mening te zijn dat studenten naar college moeten komen. Vakken worden per definitie in (soms veel) te kleine zalen geroosterd. “De studenten komen toch niet opdagen”, is de redenering. En hoewel dit om uiteenlopende redenen dus waar is, geeft dit wel een heel verkeerd signaal. Door studenten te verplichten afwezig te zijn, zeg je eigenlijk: “de docent heeft geen toegevoegde waarde.”
En bedankt, zeg maar.
Boudewijn van Dongen is professor Process Analytics aan de TU/e. Hij schrijft deze column op persoonlijke titel.
Discussie