CLMN | Kinderkopjes
Niet alleen is de instroom van nieuwe studenten de afgelopen jaren ongelofelijk hard toegenomen, ook is de hoeveelheid studenten die het eerste jaar overleeft significant gestegen, ondanks een hogere BSA-norm. De verklaring is helder: de invoering van het Bachelor College heeft niet alleen de vakken studeerbaarder gemaakt met tussentoetsen en andere aanpassingen, maar er ook voor gezorgd dat 30 van de 60 studiepunten in de propedeuse verdiend worden met basisvakken, keuzevakken, USE en andere niet-opleidingsspecifieke onderdelen.
Is dat echt een probleem? Ja, toch wel. Want hoewel het aantal afvallers in jaar één is afgenomen, is het aantal stoppers in de rest van de bachelor juist wat gestegen. En hoewel een studie moeten afbreken nooit leuk is, kun je dat toch beter tijdig doen dan pas na meer dan een jaar. Dat is ook deel van de belofte die in het BSA-principe schuilt: als je die eerste punten eenmaal binnen hebt, moet de rest ook wel lukken.
Moeten we dan het BSA nóg een keer verhogen om de studentenaantallen te beperken? Wat mij betreft niet. Hoewel dat vást een effectieve manier is om veel studenten af te voeren, zou een betere oplossing zitten in het uitdagender maken van het curriculum zelf: voer de druk wat op, sloop USE en Modeling uit het eerste jaar en laat een vijfje op het tentamen niet tot een voldoende voor het vak leiden.
Maar het blijft een ironisch probleem dat we onszelf met het onderwijs van de toekomst zó in de vingers gesneden hebben. In de stad waar mijn ouders wonen kwam men na jarenlang gerammel tot het inzicht dat de kinderkopjes langs de havens maar eens door platte stenen vervangen moesten worden: dat reed toch een stuk lekkerder door. Inmiddels zijn diezelfde straten voorzien van verkeersdrempels om de haastige automobilisten wat tegen te houden. Soms is een beetje natuurlijke afremming tóch de beste optie.
Discussie