door

Auditorium 747

09/06/2020

Schouder aan schouder in een vliegtuig reizen mag weer, maar klassikaal colleges geven of volgen nog niet. Hoog tijd dat die innovatieve onderwijsvormen echt een vlucht nemen: wat als we college gaan geven in een vliegtuig?

Toen begin april de eerste online colleges begonnen, werd al snel duidelijk dat we zouden moeten vechten om terug naar het ‘fysieke onderwijs’ te mogen. Inmiddels mogen studenten alleen in het OV tussen 11 en 15 uur, verstrekt het ministerie van Onderwijs €1.4 miljoen voor ‘innovatief online onderwijs’ en speculeert de Sociaal-Economische Raad bij monde van Mariëtte Hamer over meer online-colleges. Dat laatste onder andere omdat “opgenomen colleges kunnen worden teruggekeken voor een tentamen”, iets wat natuurlijk al jaren gebeurt als aanvulling op het offline-onderwijs.

De universiteit mag dus blijven innoveren om de knaken te verdienen. Terwijl, als KLM hoef je decennialang vrijwel niks te doen aan verduurzaming of maatschappelijke innovatie, om toch links en rechts door de overheid geholpen te worden. En ook nu heeft de luchtvaartsector weer geluk als een bever in een houtzagerij: volgens het RIVM is het geen probleem om à la Guus Meeuwis en Marco Borsato schouder aan schouder in een vliegtuig te stappen met 200+ mensen. Want, die vliegtuigen hebben goede HEPA-luchtreinigers. Ofzo.

Kom, TU/e, dit kunnen wij ook. Laten we een nieuwe, coronaproof collegezaal bouwen: Auditorium 747. Aan de andere kant van Eindhoven, net voorbij dat Vinex-kerkhof van Meerhoven, staan namelijk een flink aantal vliegtuigen te verstoffen. Laten we er eentje naar de campus taxiën (niet via de John F. Kennedylaan, daar staat altijd file), en die pontificaal voor het Auditorium parkeren. Met de Groene Loper hebben we immers al een volwaardige landingsbaan liggen.

Let er wel op dat we niet zo’n aftands Ryanair-toestel lenen. We hebben immers in-flight entertainment nodig om dat blended learning echt van de grond krijgen. Iedere student kan zo de PowerPoint-presentatie op de stoel voor zich bekijken (of Trackmania spelen), terwijl de docent klassikaal lesgeeft. Je kunt wel zeggen dat die innovatieve onderwijsvormen zo echt een vlucht nemen.

Uiteraard moet het vliegtuig wel stationair draaien om die hoogwaardige luchtreiniging te laten functioneren. Geen probleem, zeg ik: we maken het meteen circulair! Professor Bert Blocken kan prima gebruikmaken van de wind die uit de straalmotoren komt om in zijn tunnel eens goed te onderzoeken hoe ziek je kunt worden van kerosine-aerosolen. Of hoe Tom Dumoulins kapsel nog aerodynamischer kan.

Zonder gekheid, ik zou dat vliegtuig persoonlijk ophalen als ik anders nooit meer een fysieke les zou mogen geven. Dat opnemen en terugkijken van colleges is best handig - maar niet meer dan dat. Ik haal nagenoeg nul genoegdoening uit online doceren; het voelt alsof een 17-jarige Alain voor zijn webcam tegen zijn hele lijst van MSN-contacten aan het lullen is, maar dat niemand reageert. Volgens mij geldt voor veel docenten, introvert of extravert, dat het contact met de student één van de nuttigste maar ook mooiste aspecten van het werk is.

Deel dit artikel