Ambitie
Australia Open’s kwartfinale Djokovic vs Wawrinka liep dinsdag uit tot een epische vijfsetter, boer Jan ziet het niet zitten met één van zijn vrouwen en een rondje IKEA; deze twee weken is er altijd wel iets ‘belangrijker dan’.
Hordes hopeloze, hangende hoofdjes bezetten het Forum. Nu was ik ook lid van de ‘Ik Schijn Boos te Kijken-Hyve’, maar er zit amper een student met een vrolijke smoel te studeren. Dat terwijl er toch genoeg studenten met hun favoriete vakgebied bezig zouden moeten zijn met al die bachelor-keuzeruimte.
Met de geboden keuzeruimte is niks mis in het Bachelor College. Het vakken halen an sich is het probleem. Een vak is nog steeds een schoolse repetitie, met aan-het-handje-houdende tussentoetsen en een gesimuleerd project. Het is zo onmogelijk voor studenten om ambitieus te studeren binnen die 5 ECTS. Een concreet (praktijk)project zit er dan niet in.
Naast masterstudenten staan bachelorstudenten ook te springen om flink aan de slag te gaan. Binnen de huidige vakken ontbreekt de connectie met het bedrijfsleven of andere praktijktak. Bijvoorbeeld, hoe vaak komt een bachelorstudent op de High Tech Campus, dé verzamelplaats van entrepreneurs, R&D-jihadisten en ingenieurs van de toekomst? De meesten komen er alleen tijdens zelfgeorganiseerde excursies.
De slimste vierkante meters van Nederland stralen ambitie uit, precies wat nodig is om van Forum-studenten die stinken naar studiedepressiviteit weer à la Pharrel ‘Happy’ te laten dansen. Onze successen met voetballende robots en zonneautowagens maken menigeen jaloers. Nu kan niet iedereen -laten we zeggen- ’s werelds grootste ijskoepel bouwen, maar dergelijke ambitieuze projecten moeten in het onderwijs zodat studenten echt studeerambitie en lust krijgen. ‘Denk groter’, kan ook op het WO.
“Divide costs/MWh by 1000 to get costs/kWh. The easy way (…) is to move the decimal point three places to the left”, las ik vorig jaar bij een vak. Dit jaar staat het er nog. Ik schijn boos te kijken…
Discussie