Nieuw redactiestatuut voor Cursor

De universiteitsraad heeft ingestemd met een gemoderniseerd redactiestatuut voor Cursor. Na een klacht over censuur door het bestuur vorig jaar is nu de journalistieke onafhankelijkheid Cursor weer gewaarborgd.

Op 3 oktober 2023 ging de website van Cursor op zwart, nadat redactieleden een beperking van de persvrijheid ervoeren en de hoofdredacteur uit zijn functie was ontheven. Het College van Bestuur (CvB) van de TU/e bleek interne regels geschonden te hebben ten aanzien van de persvrijheid van Cursor, concludeerde een onderzoekscommissie afgelopen juni.

Nu is er een nieuw redactiestatuut dat de onafhankelijke positie van Cursor als universiteitsmedium waarborgt. Een belangrijke wijziging ten opzichte van het oude statuut is dat gevoelige artikelen niet meer vóór publicatie hoeven te worden voorgelegd aan de redactieraad. De hoofdredacteur is verantwoordelijk voor alles wat Cursor publiceert en legt over het journalistieke functioneren (achteraf) verantwoording af aan de redactieraad.

Geen PR-vehikel

Een andere belangrijke verandering is dat de redactie van Cursor zich niet meer (mede) laat leiden door de ‘belangen van de universiteit'. In het nieuwe statuut staat: “Cursor staat nadrukkelijk ten dienste van de doelgroep: studenten, ondersteunend personeel en wetenschappelijke medewerkers. Cursor is géén public relations-vehikel voor de universiteit, net zoals het geen promotieplatform is voor welk deelbelang dan ook.”

De universiteitsraad heeft vandaag ingestemd met het nieuwe redactiestatuut. Hoewel de redactie al enige tijd functioneert conform het nieuwe statuut, wordt het pas officieel van kracht als het CvB het document heeft ondertekend. Dat kan nu de universiteitsraad ermee heeft ingestemd.

Het CvB laat in een reactie weten de functie van Cursor als universiteitsmagazine “zeer belangrijk” te vinden. Het bestuur “hecht sterk aan de journalistiek onafhankelijke werkwijze”.

Het nieuwe statuut beschrijft de verhoudingen tussen de redactie, de redactieraad en de uitgever. Formeel is het CvB de uitgever van Cursor, maar die taak is in de dagelijkse praktijk gedelegeerd aan de directeur van het Communications Expertise Center (CEC). De uitgever zorgt voor de organisatorische, financiële en personele inbedding van de redactie van Cursor. De uitgever gaat niet over de inhoudelijke journalistiek.

De universiteitsraad heeft vandaag nog niet ingestemd met de benoeming van nieuwe leden voor de redactieraad. Deze raad ziet toe op het journalistiek handelen van Cursor en staat garant voor de eerbiediging van het redactiestatuut. Instemming met de benoeming van de nieuwe redactieraad volgt op korte termijn.

Lees het nieuwe redactiestatuut hier