In Memoriam | Jan de Graaf

Prof.dr.ir. Jan de Graaf, emeritus hoogleraar van de TU/e-faculteit Mathematics & Computer Science, overleed 16 september 2024. Hij was 82 jaar.

foto TU/e-archief

Jan was jarenlang een van de meest opmerkelijke hoogleraren binnen de faculteit. Zelfs na zijn pensionering in 2007 bleef hij wetenschappelijk actief betrokken bij de faculteit en was hij een zeer gewaardeerd lid van de CASA-cluster. Hij was een inspiratie voor zowel studenten als collega’s, niet alleen vanwege zijn uitgebreide kennis van meerdere disciplines, zowel binnen als buiten de wiskunde, maar ook door zijn stimulerende wetenschappelijke nieuwsgierigheid. Hij combineerde dit met een unieke manier van optreden, waarin zijn humor een grote rol speelde. Met zijn warmhartige en sociale karakter wist hij veel mensen voor zich te winnen. We zullen hem missen.

Iedereen die zijn medeleven aan Jans familie wil betuigen, kan terecht bij HR Services, Metaforum 3.074. Zij zullen uw wensen verzamelen en doorsturen naar zijn familie.

Als u behoefte heeft aan ondersteuning, nodigen wij u uit bij HR Advice, Metaforum 3.077.

Met oprechte deelneming,

Prof. dr. E.R. van den Heuvel, decaan van de faculteit Mathematics & Computer Science

Jan de Graaf was een wiskundige, een onderzoeker en een zwemmer. Maar bij Compass herinneren we hem als een van de eerste openlijk homoseksuele hoogleraren aan de faculteit Mathematics & Computer Science en als een pionier in de homobeweging. Al in de late jaren '70 was hij actief in de zogenaamde TH-homogroep, een groep die het bespreekbaar maken van homoseksualiteit binnen de universitaire gemeenschap nastreefde. En hoewel deze groep na vijf jaar verdween, ontstond tien jaar later ‘1 op tien’ als opvolger, en vandaag hebben we Compass. Jan was actief in de 'Roze Driehoek' en het COC, en hij was een van de 'godfathers' van de studie over de LGBTIQ+-gemeenschap in Eindhoven van Luc Brants (Tussen Repressie en Provocatie 1948-1990). Onze gedachten en diepste medeleven gaan uit naar Frans Martens, Jans echtgenoot en een voormalige collega van velen van ons.

Compass