World Press Photo 2024: van oorlog tot vlinders
De jaarlijkse World Press Photo expositie is weer geopend op de campus. Van 3 tot en met 24 september zijn de wereldwijde winnaars te bewonderen in het Atlas-gebouw. Liza Gloudemans, betrokken bij de organisatie van de expositie, vertelt over haar favoriete werken van dit jaar.
Het is alweer de vijftiende keer dat de expositie op de TU/e-campus wordt tentoongesteld. Voorheen was dit in Vertigo, maar inmiddels is de expositie al een paar jaar te zien in Atlas. Net als ieder jaar wordt de tentoonstelling ook dit jaar door Studium Generale verzorgd. Liza Gloudemans, programmamaker bij Studium Generale, heeft de expositie al mogen bewonderen en deelt in dit artikel haar favoriete werken.
1) War is Personal
“Mijn favoriet heet ‘War is Personal’”, begint Gloudemans. Dit werk van Julia Kochetova is wellicht niet wat je verwacht bij een fotowedstrijd. In plaats van een ‘pure’ foto, is het namelijk een collage van meerdere foto’s gemixt met tekeningen en korte gedichten. “World Press Photo heeft tegenwoordig ook de categorie ‘Open Format’, om zo ook erkenning te geven aan fotografen die met multimedia-vormen werken”, legt Gloudemans uit.
Voor dit project heeft Kochetova, die zelf Oekraïens is, de impact van de oorlog in Oekraïne gevolgd. ‘Terwijl de media hun publiek op de hoogte houden met statistieken en kaarten en de internationale aandacht naar elders afdwaalt, is de dagelijkse ervaring van Oekraïners die de oorlog meemaken moeilijk te bevatten voor mensen buiten het land’, staat er bij de beschrijving van het werk op de World Press Photo website. Gloudemans voegt hier aan toe: “We worden dagelijks overspoeld met vreselijke beelden van oorlogen en rampen, we lezen statistieken van het aantal doden hier en daar, waardoor we verdoofd raken door al het leed dat we zien. Met dit werk is geprobeerd om het persoonlijke terug te brengen. Het zijn geen statistieken, maar mensen.”
‘War is Personal’ is ook digitaal te bekijken via de volgende interactieve website.
2) Saving the Monarchs
De tweede favoriet van Gloudemans is ‘Saving the Monarchs’. “Deze is mij bijgebleven omdat het zo’n positief verhaal is”, vertelt ze. ‘Saving the Monarchs’ is een serie van meerdere foto’s (zie ook hoofdfoto), gemaakt door Jaime Rojo, over de monarchvlinder.
Deze migratievlinder - die migreert tussen Mexico, de Verenigde Staten en Canada - is sinds de jaren negentig met ruim tachtig procent afgenomen in populatie. “Dit komt vooral omdat de natuurlijke leefgebieden van deze vlinder langzaam verdwijnen door bijvoorbeeld ontbossing”, legt Gloudemans uit. “Daarom is er een heel groot project gestart waarbij Mexico, de Verenigde Staten en Canada samenwerken om de habitat van de monarchvlinder weer op te krikken, en dat zie je dus op de foto’s.”
3) No Man’s Land
‘No Man’s Land’ is het derde en laatste werk in de top drie van Gloudemans. Het verhaal hierachter gaat over kolenmijnen in de Noordrijn-Westfalen-regio in Duitsland. Sinds eind jaren veertig zijn er ongeveer vijftig dorpen in deze deelstaat weggevaagd door uitgravingen voor kolenmijnen, aldus de World Press Photo website. “Inwoners worden simpelweg uitgekocht en moeten vertrekken”, vult Gloudemans aan.
In 2012 kwam een grote groep demonstranten in actie om de geplande uitgravingen van een zestal dorpen en bosgebieden tegen te houden. Ze vestigden zich in leegstaande huizen van dorpen die al geëvacueerd waren, bouwden en bewoonden boomhutten in aangelegen bosgebieden en ketenden zich vast op constructieplaatsen. “De fotograaf (Daniel Chatard, red.) volgde de demonstranten en de lokale gemeenschappen die hebben moeten verhuizen.”
De expositie is gratis te bezoeken van dinsdag 3 tot en met dinsdag 24 september; doordeweeks van 08.00 tot 18.00 uur en op zaterdagen van 12.00 tot 17.00 uur. ’s Zondags is de expositie gesloten. Via de website van Studium Generale zijn ook gratis rondleidingen te boeken.
Discussie