Rector Lenaerts over duurzaamheid

De opening van dit academisch jaar heeft als thema ‘the power of green growth’, of zoals het in de volksmond ook wel wordt genoemd: duurzaamheid. Maar op welke manier speelt duurzaamheid eigenlijk een rol op de TU/e? Cursor vroeg het aan rector magnificus Silvia Lenaerts.

Wat doet u zelf aan duurzaamheid?

“Ik fiets heel graag en heel veel. Zo heb ik ook jaren geen auto gehad. Het is dat ik helemaal in Antwerpen woon, anders zou ik elke dag naar de TU/e-campus komen fietsen. Omdat dat door de afstand nu niet gaat probeer ik zo vaak mogelijk de trein te pakken, ook al is die aansluiting verre van ideaal.

Iets wat ik ook doe, of eigenlijk juist niet doe, is het kopen van veel kleren en andere spullen. Ik heb echt heel weinig nodig op materieel gebied. Je zult mij dan ook vaak genoeg in dezelfde outfit tegenkomen! En als ik een keer wel wat nodig heb dan haal ik het gewoon in de winkel. Online shoppen en dan weer van alles retourneren probeer ik echt te voorkomen. Dat geef ik mijn kinderen ook mee.”

Wat doet de TU/e aan duurzaamheid?

Er gebeurt van alles op de TU/e, op het gebied van onderzoek, onderwijs en operations. Ongeveer twaalf procent van alle wetenschappelijke artikelen vanuit de TU/e heeft betrekking op één of meer SDG’s (Sustainable Development Goals). Verder hebben heel veel bachelors en masters (73 bachelors en 56 masters, red.) een link met duurzaamheid. Dit gebouw (Atlas, red.) heeft een paar jaar geleden de prijs van meest duurzame onderwijsgebouw ter wereld gewonnen, en veel van onze gebouwen hebben zonnepanelen (2854 in totaal, red.).

Maar neem ook de kleinere dingen, zoals het beperken van posters en flyers bij evenementen. Al met al zijn er veel grote en kleine initiatieven, maar je ziet wel dat ze soms nog versnipperd zijn. Onze Sustainability Ambassadeur Anna Wieczorek is hard aan het werk om hier meer een geheel van te maken.”

Duurzaamheid gaat over technologie, maar ook over sociale aspecten; het vergt een systeemtransitie

Silvia Lenaerts
Rector magnificus TU/e

Wat verwacht u van studenten rondom duurzaamheid?

“Ik wil vooral duidelijk maken dat duurzaamheid ook sociale aspecten heeft. Daarom wil ik studenten, maar ook medewerkers, meegeven dat naast technologie ook gedrag zwaar meeweegt. Soms wordt duurzaamheid gezien als iets voor de elite, maar we hebben allemaal een verantwoordelijkheid hierin. Kies een studie of baan gelinkt aan de transitie naar meer duurzaamheid, beperk je online aankopen, kom lekker op de fiets naar de campus, neem een keer je eigen lunch mee. Je kan heel veel dingen doen. Maar uiteindelijk moet iedereen zelf kunnen kiezen. Ik hou niet van ‘dit moet’ en ‘dat mag niet’.”

Als duurzaamheid belangrijk is voor de TU/e, waarom werken we dan nog samen met de fossiele industrie?

“Omdat we onze verantwoordelijkheid moeten nemen op het gebied van duurzaamheid. Onze universiteit is de bron van ontzettend veel belangrijke kennis die een duurzaam verschil kan maken in een sector als de fossiele industrie. Projecten gericht op transities naar meer duurzaamheid kunnen op grote schaal gemobiliseerd worden door samenwerkingen aan te gaan met bedrijven als Shell, doordat zij het geld en de infrastructuur hebben. Zulke projecten komen niet snel van de grond als je dit soort partners afschrijft. Iedereen moet meewerken, anders komen we er niet.

Maar we moeten te allen tijde een kritische partner blijven bij dit soort samenwerkingen. Zo werken we enkel aan projecten rondom de duurzaamheidstransitie van dit soort bedrijven en dus nooit aan fossiele projecten. Uiteindelijk kijken we niet naar partnerniveau, maar naar projectniveau - zodat onze kennis echt een verschil kan maken.”