Nieuwe kernwaarden TU/e: twee oude, twee nieuwe

De nieuwe kernwaarden van de TU/e zijn bekendgemaakt: Curious, Open, Responsible en Respectful, oftewel ‘CORe’. Volgens kartrekker Ingrid Heynderickx is het geen grote verandering ten opzichte van de oude kernwaarden. Maar dat was ook niet het doel. “We wilden de kernwaarden vooral herzien en opnieuw aandacht geven.”

Begin dit jaar startten Ambassadeur Integriteit Ingrid Heynderickx en Rector Magnificus Silvia Lenaerts het zogenoemde Waardentraject op. Dit traject was bedoeld om de oude kernwaarden van de universiteit - Curious, Open, Personal en Engaged - te herzien. Tijdens een uitgebreid participatietraject konden TU/e’ers actief meedenken over wat de nieuwe kernwaarden zouden moeten worden. Vandaag, tijdens de opening van het academische jaar, maakte Lenaerts ze officieel bekend.

Twee oude, twee nieuwe

Twee van de vier ‘nieuwe’ kernwaarden zijn onveranderd gebleven, namelijk: Curious en Open. Personal en Engaged hebben het loodje moeten leggen en hebben plaatsgemaakt voor het nieuwe Responsible en Respectful. “Met het Waardentraject wilden we de kernwaarden herzien en opnieuw aandacht geven. Het hoefden dus niet per se nieuwe waarden te worden; we wilden er vooral voor zorgen dat ze breed erkend en gedragen worden”, legt Heynderickx uit. “Het is geen grote verandering. Dat geeft ook aan dat er niet een hele cultuurverandering hoeft plaats te vinden, hoewel we natuurlijk wel hopen dat ze bij gaan dragen aan een nog fijnere werk- en studieomgeving.”

CORe

De vier nieuwe kernwaarden vormen samen het acroniem CORe. In een eerder interview gaf Heynderickx al aan op zoek te zijn naar een pakkende afkorting om te voorkomen dat de kernwaarden snel vergeten worden door de TU/e’ers. De wens voor een acroniem heeft de selectie van de nieuwe kernwaarden niet beïnvloed volgens Heynderickx. “Het kwam echt zo uit”, verzekert ze. “Maar het is wel heel leuk om op CORe uit te kunnen komen, omdat het natuurlijk over de core values gaat.”

Volgens Heynderickx is er nog een tijdje gespeeld met het idee om er CO(Re)² van te maken. Enerzijds om duidelijk te maken dat ‘Re’ voor twee kernwaarden (Responsible én Respectful) staat, maar vooral als knipoog naar techniek omdat de TU/e een technische universiteit is. “Ik had dit zelf erg leuk gevonden, maar de communicatie-afdeling was bang dat dit niet zou overkomen.”

Verspreiden

Om de nieuwe kernwaarden te introduceren bij de hele TU/e-gemeenschap, worden er deze weken onder andere banners geplaatst op campus. “Die directe aandacht komt er wel, dan weten mensen het eventjes. Het is de lange termijn wat een uitdaging blijft.” Hoe Heynderickx er voor gaat zorgen dat CORe niet - net als de vorige kernwaarden - in de vergetelheid raakt is nog niet volledig duidelijk. “Er zijn wel ideeën maar die zijn nog wat vaag. We willen in ieder geval duidelijk krijgen welk gedrag bij welke waarden hoort en dit kortsluiten met het management zodat zij hier scherp op kunnen zijn binnen hun afdelingen”, legt ze uit. “En het is gewoon heel belangrijk dat we vanaf nu de kernwaarden periodiek onder de aandacht brengen.”