Demonstratie voor Gaza verloopt rustig

Tijdens de opening van dit academisch jaar heeft de groep ‘Eindhoven Students 4 Palestine’ gedemonstreerd in het Auditorium. In overleg met de beveiliging scandeerde ze vijf minuten hun leuzen en deelde ze flyers uit aan belangstellenden.

De demonstranten hadden vandaag tot doel de gasten van OAY te informeren over de banden van de TU/e met Israël en te laten zien en horen dat ‘Eindhoven Students 4 Palestine’ aanwezig is.

Dat eerste gebeurde in de vorm van flyers, want tijd voor diepe gesprekken namen de mensen die voor Wopke Hoekstra, Heleen de Coninck en Ingrid Thijssen kwamen, niet.

Het tweede doel is niet gemist; de actievoerders waren duidelijk zichtbaar door vlaggen en Palestina sjaals er is een banner aan de balustrade gehangen. Het geluid van het scanderen was ook even in de Blauwe Zaal te horen. Wopke Hoekstra maakte de opmerking dat hij het gevoel had of hij thuis aan het werk was en zijn kinderen in de verte hoorde.

De demonstratie verliep zeer rustig. De woordvoerder van het collectief zegt -op persoonlijke titel- dat het contact met de beveiliging van de TU/e steeds beter wordt. “Ik heb het idee dat ze ons leren kennen. Ze geven ons iets meer ruimte en dat vermindert de kans op commotie.” Op verzoek gaan de studenten na tien minuten naar buiten. “We zouden met het demonstratierecht de Blauwe Zaal binnen mogen gaan”, zegt de woordvoerder, “maar dat is voor vandaag ons doel niet.”

Hay Becks, teamleider bij TU/e Safety & Security, is niet ontevreden over de demonstratie. “We hebben ze vijf minuten een podium gegeven en flyers laten uitdelen. Met duwen en trekken schieten we niks op. Dit is beter.”

Een van de demonstranten is Alice Haverkorn, alumna bij Technische Natuurkunde. “Wij hebben vroeger geleerd om verantwoordelijkheid te nemen voor wat je maakt. In 1984 heb ik met een groep studenten universiteitsbreed geprobeerd medestudenten tijdens hun afstuderen een eed af te laten leggen om de opgedane kennis niet te laten gebruiken voor wapens. Ik weet dat de TU/e nu ook onderwijst over morele zaken. Ik vind dat het College van Bestuur een slecht voorbeeld geeft door niet serieus op ons protest in te gaan. Maar ik ben wel blij dat we flyers hebben mogen uitdelen.”