TU/e-receptionisten zijn hun baan kwijt

28 receptionisten op de TU/e verliezen hun baan op de campus. Zij zijn officieel in dienst van het externe bureau Sparq, dat eerder dit jaar de aanbesteding verloor voor het leveren van receptionisten op de TU/e. Bureau Spirit Hospitality won die aanbesteding, maar neemt geen van de huidige receptionisten over. Spirit vindt dat de arbeidsvoorwaarden ‘te ver uit elkaar liggen’. Receptionisten vinden het hard en harteloos gedrag van Spirit en de TU/e.

In september kregen alle receptionisten die via Sparq voor Facility Management Center werken te horen dat per december een andere dienstverlener de recepties in de TU/e-gebouwen gaat bemensen. Op 1 oktober kwam deze nieuwe partij - Spirit - langs voor een korte kennismaking en werd ieder uitgenodigd te solliciteren op de huidige functie die velen al sinds jaar en dag uitoefenen. De receptionisten die rechtstreeks bij de TU/e in dienst zijn worden niet getroffen door het besluit.

Monique* is een van degenen die op straat komt te staan. Ze vertelt dat een dag na de kennismaking reeds vacatures voor al hun functies online staan. Ook krijgt ze te horen dat er al mensen van buiten solliciteren.

Een week na de individuele sollicitatiegesprekken krijgen de receptionisten een mail waarin staat dat Spirit meer tijd nodig heeft voor de uitslag. Monique noteert in het logboek dat ze bijhoudt: “Wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat zij eerst willen weten hoeveel externe sollicitanten zij kunnen aannemen en hoeveel van de huidige receptionisten zij nodig hebben om het gat te dichten en de nieuwe mensen in te werken.”

Als uiteindelijk de uitslag komt, is het slecht bericht voor de hele groep. Geen van de huidige receptionisten krijgt een aanbod van Spirit. De HR-adviseur van Spirit laat weten dat zij er in alle gesprekken achter gekomen zijn ‘dat de huidige arbeidsvoorwaarden die iedereen via Sparq ontvangt, op diverse gebieden afwijken van de arbeidsvoorwaarden van Spirit. Na zorgvuldig onderzoek en met aandacht voor alle relevante aspecten, hebben wij na weloverwogen overleg besloten om niemand die nu werkzaam is via Sparq een aanbieding te doen. De arbeidsvoorwaarden liggen hiervoor te ver uit elkaar.’ Het gaat daarbij om uurlonen, de dertiende maand en onregelmatigheidstoeslagen.

Loketten

Monique zocht contact met de Universiteitsraad, de Integrity & Social Safety Desk en TU/e’s Ombuds Personeel Anna Soedira. De eerste schakelt TU/e’s vakbondsvertegenwoordiger Jan Vleeshouwers in, de tweede verwijst haar door naar de ombudsman. 

“Ik vind het hard en harteloos van de TU/e”, zegt Monique. “We werken voor een extern bureau, maar voelen ons echt TU/e’ers en zijn altijd trots geweest op de universiteit. Nu eindigen onze contracten plots per 31 december en de nieuwe mensen beginnen op 1 december. De TU/e heeft het over goed werkgeverschap, maar ik noem dit asociaal werkgeverschap. Er zitten kostwinners tussen die 28 medewerkers.” 

Een woordvoerder van de TU/e spreekt echter van een zorgvuldige aanbestedingsprocedure, met zes inschrijvers, waaronder de huidige leverancier. “Spirit scoorde met name heel goed op kwaliteit en kreeg daarom de gunning. Het bedrijf staat bekend als een kwalitatief goede leverancier van diensten in de regio. We hechten eraan te vermelden dat we met deze gunning geen financieel voordeel realiseren als TU/e ten opzichte van de huidige dienstverlening.”

“Spirit is zelf verantwoordelijk voor haar medewerkers", vervolgt de woordvoerder. “We mengen ons als TU/e niet in de selectie en de arbeidsvoorwaarden, dat is aan Spirit. Het bedrijf is dan ook niet verplicht om de receptiemedewerkers over te nemen. Hoewel onze eigen TU/e-receptionisten blijven, verdwijnen met de Sparq-medewerkers een aantal vertrouwde gezichten. We begrijpen dat dit voor de medewerkers van Sparq, en ook voor veel van onze eigen medewerkers, geen prettige boodschap is. We waarderen de grote inzet en de betrokkenheid die de Sparq-medewerkers de afgelopen jaren getoond hebben.”

Collega receptioniste José* vindt het niet verstandig van de TU/e: “Er gaat veel kennis verloren wanneer alleen nieuwe mensen bij de receptie zitten. Ieder gebouw heeft een eigen situatie en het kost tijd om alles te leren kennen voor mensen van buiten de TU/e.”

*De volledige naam is bekend bij de redactie.

Deel dit artikel