Studenten stellen vragen over huurdersrecht

Wat te doen als je huisbaas geen actie onderneemt bij een beschimmelde badkamer of als je zonder stroom zit? Wat zijn precies je rechten als huurder en hoe pak je problemen met verhuurders het beste aan? Deze vragen kwamen aan bod tijdens een recent georganiseerde livesessie op de campus over het huurdersrecht, georganiseerd door Huurteam Eindhoven en studentenfractie DAS.

door
foto Motortion / iStock

“Veel studenten zijn niet goed bekend met hun rechten, wat hen kwetsbaar maakt voor oneerlijke praktijken”, vertelt Thijs Schoenmakers van studentenfractie DAS. “Denk aan onterechte huurverhogingen of gebrekkig onderhoud. Met deze sessie willen we studenten meer kennis en praktische handvatten geven.”

De informatiesessie, die vorige week in het Luna-gebouw plaatsvond, werd geleid door Rick Blezer van Huurteam Eindhoven, een adviescentrum van de Gemeente Eindhoven dat huurders ondersteunt. Hoewel studenten een belangrijke doelgroep vormen, kan elke inwoner van Eindhoven er terecht met vragen. De diensten zijn bovendien gratis.

Onderhoud en huurprijs

Een terugkerend probleem dat Blezer aanhaalt is de juiste huurprijs. Huurteam Eindhoven biedt huurders daarom een ‘rental price check’ aan, een dienst om te beoordelen of hun huur redelijk is. Blezer benadrukt dat verhuurders sinds juli 2024 bij drie of meer aparte huishoudens in een woning een aparte prijs per kamer moeten berekenen en individuele contracten moeten verstrekken. Dit blijkt van belang in verschillende situaties die tijdens de sessie besproken worden.

Ook onderhoudsproblemen komen heel vaak voor, zoals bij twee studenten die al negen maanden zonder stroom zitten in een deel van hun huis. Ze leggen tijdens de sessie hun probleem voor aan Blezer: “Onze huisbaas reageert al maanden nauwelijks op onze verzoeken.”

Blezer stelt dat het hebben van stroom essentieel is en wijst de studenten op verschillende mogelijkheden om dit probleem aan te pakken. “Je kunt overwegen om een deel van de huur op te schorten, mits je dit goed onderbouwt”, adviseert hij. “Als je dat op de juiste manier doet, dan wordt het voor de verhuurder heel lastig om de opschorting aan te vechten.”

Kort geding of bestuurlijke boete

Een andere optie is om een kort geding tegen de verhuurder aan te spannen. Studenten krijgen daarvoor in de meeste gevallen gratis een advocaat toegewezen. Maar ze kunnen ook besluiten om de nodige reparaties zelf uit te laten voeren en de kosten vervolgens op de verhuurder te verhalen. In dat geval adviseert Blezer om verschillende offertes aan te vragen en de verhuurder eerst de kans te geven om dit zelf te gaan regelen. Reageert hij niet, dan kunnen ze het in eigen handen nemen en de kosten op de huur inhouden. Wanneer de kosten van de reparatie de kosten van drie maanden huur niet overschrijden, hoeven de studenten overigens niets te vrezen, stelt Blezer gerust. “De verhuurder kan jullie er niet zomaar uitzetten.”

De laatste optie die Blezer oppert, is om een melding te maken bij de gemeente. Wanneer wordt geconstateerd dat de verhuurder zich niet aan de regels van goed verhuurderschap houdt, kan de gemeente ingrijpen door de verhuurder onder andere een bestuurlijke boete te geven. “Hoewel het probleem dan nog niet direct opgelost is, kan de oplopende boete de verhuurder dwingen tot actie”, legt Blezer uit.

“Wat kunnen we het beste doen”, vragen de studenten zich hardop af, nadat alle opties zijn gepresenteerd. “Het is geen afweging die ik voor jullie kan maken” reageert Blezer. “Jullie moeten het er samen over hebben en dan een keuze maken.”

Opzegtermijn

Twee andere studenten - en tevens huisgenoten - leggen een ander veelvoorkomend probleem voor: hun verhuurder wil hen uit de woning zetten vanwege een scheiding en geplande verkoop van het huis. Ondanks hun contracten voor onbepaalde tijd zijn de studenten bang hun woning te verliezen. Blezer legt uit dat de verhuurder een opzegtermijn van minimaal drie maanden moet hanteren, met één extra maand voor elk jaar dat de huurder er woont, tot een maximum van zes maanden. Daarbij moet de verhuurder een geldige reden opgeven, zoals dringend eigen gebruik of ernstige overlast door de huurder. “Verkoop van het huis is echter geen geldige reden”, benadrukt hij.

Blezer legt uit dat de verhuurder daarnaast aan bepaalde formaliteiten moet voldoen, zoals een schriftelijke opzegging met een reactietermijn van zes weken voor de huurder. “Een opzegging van één kant betekent niet dat het huurcontract beëindigd is. Het huurcontract eindigt alleen als de huurder instemt of de rechter het besluit”, verduidelijkt hij. Blezer checkt de e-mail waarin de verhuurder over de opzegging informeert. Er staat niets over een reactietermijn, stelt hij vast. “Als jullie er willen blijven wonen, dan zou ik niets doen en gewoon de huur blijven betalen.” Als de huurders akkoord gaan met verhuizen, kunnen ze eventueel onderhandelen over een verhuisvergoeding.

Huurcontract vooraf laten checken

Een belangrijk advies van Blezer is om problemen te voorkomen door huurcontracten vooraf te laten checken. Studenten kunnen hiervoor contact opnemen met Huurteam Eindhoven, dat hen gratis adviseert. “Gebruik ook je gezonde verstand en luister naar je intuïtie”, benadrukt Blezer. “Een schitterend appartement in het centrum voor een zacht prijsje? Vaak is zo’n aanbod te mooi om waar te zijn.”

De sessie onderstreept hoe complex huurrecht voor studenten kan zijn. Door studenten beter te informeren over hun rechten en de middelen die ze tot hun beschikking hebben, hopen DAS en Huurteam Eindhoven dat ze hun woonsituatie kunnen verbeteren en onnodige stress kunnen voorkomen.

Heb je een vraag over je rechten als huurder? Neem contact op met Huurteam Eindhoven via info@huurteameindhoven.nl.

Deel dit artikel