Wervingsdag studententeams leidt tot rijen in Atlas

Op de begane grond van Atlas was het ellebogen gistermiddag. 27 studententeams zetten daar hun beste beentje voor om nieuwe leden te werven. Al hadden de teams wisselend succes. Het vinden van fulltimers en studenten die niet-technische posities willen bekleden, bleek voor veel teams een obstakel.

Coördinator van de studententeams, Madis Talmar, noemt het een van de drukste, zo niet de drukstbezochte wervingsdag ooit. Er vielen hem een aantal dingen op. “Het is nog te vroeg om de balans op te maken, maar sommige teams zijn succesvoller in het werven van nieuwe leden dan andere.” Volgens Talmar kijken de potentiële nieuwe leden vooral naar de cultuur, leermogelijkheden en hoeveelheid autonomie die ze krijgen binnen het team.

Ook valt hem op dat de thema’s van sommige teams het beter doen dan andere. “Dat verandert ook met de jaren”, zegt Talmar. “Op dit moment is bijvoorbeeld robotics zeer populair, waar AI-technologie vaak een belangrijke rol in speelt.” Duurzaamheid an sich daalt juist in populariteit, denkt hij. “Met alleen een verhaal over duurzaamheid kom je er als team niet meer. Je moet er een extra laag overheen gooien. Als je duurzaamheid weet te combineren met een heel specifiek onderwerp, zoals snelladen, dan spreek je de taal die nieuwe studenten fijn vinden.”

Herbruikbare raketten

Teamleider en oprichter Patrick Singer (Mechanical Engineering) staat op de begane grond studenten enthousiast te maken voor zijn team Void. Het team houdt zich bezig met het bouwen van raketten. Zo wil het team volgend jaar meedoen aan EUROROC, een toernooi in Portugal, waarbij ze onder andere een raket willen bouwen die zelf weer kan landen en herbruikbaar is. “Dat past bij onze missie om herontsteekbare raketmotoren te creëren om universele toegang tot de ruimte mogelijk te maken.”

Het wervingsevenement gaat volgens hem heel goed. “We hebben al negentig aanmeldingen gehad. En dat terwijl we een nieuw team zijn en net een jaar bestaan.” Het team heeft op dit moment 23 leden en aan nieuwe aanwas is dus geen gebrek, maar dat geldt wel alleen voor parttimers. “Fulltimers zijn moeilijker om te krijgen. Die toevoegen aan ons team blijkt nog een echte opgave te zijn.”

Dat het steeds moeilijker wordt om fulltime posities te vullen, bleek ook na een recente rondgang van Cursor naar aanleiding van geluiden over de stroeve werving van nieuwe leden. Hieruit bleek dat het lastiger wordt om nieuwe leden voor bestuurs- en niet-technische posities te vinden. De aankomende langstudeerboete en de hoge kosten voor het studeren en levensonderhoud spelen daarin mee.

Nieuwe bestuursstructuur

Vlak naast team Void staat Team Energy. Zij hebben in een uur tijd 26 aanmeldingen gekregen. Het team organiseert evenementen, zoals Energy Now, met als doel om studenten, onderzoekers en bedrijven te verbinden om de energietransitie te versnellen. “We zijn nog maar met 10 mensen, dus we hebben deze nieuwe studenten hard nodig”, zegt voozitter van het team, Monne Mensink (Sustainable Energy Technologies).

Het team heeft het door de lage bezetting lastig gehad. Mensink: “Daar hebben we een paar moeilijke meetings over gehad, maar uiteindelijk redden we het gewoon met ons huidige ledenaantal.” Wel is er tijdens die meetings gekozen voor een andere bestuursstructuur. “Het vaste bestuur willen we nu loslaten. In plaats daarvan willen we de commissies binnen het team meer beslisruimte geven, dus straks heeft elke commissie een hoofdverantwoordelijke. Deels omdat we niet genoeg fulltimers kunnen vinden, maar ook omdat we deze structuur beter vinden passen bij ons team.” Toch hebben al twee mensen aangegeven open te staan voor een fulltime-positie, volgens Mensink.

Volgende fase

Aan de tafel van VIRTU/e is het rustig op het einde van de wervingsmiddag, maar aan animo is geen gebrek voor het team dat zich bezighoudt met duurzame stedenbouw. Vooral de interesse van Mechanical Engineering-studenten werd op prijs gesteld. “We starten nu met een fase, waarbij de focus meer ligt op de bouwkundige kant in plaats van het design. Al zijn we uiteindelijk ook op zoek naar die designstudenten", aldus teamlid Hannah Poot (Built Environment).

Het team heeft - net als veel andere teams - moeite met het vervullen van niet-technische posities, vooral voor de financiële zaken en bestuursfuncties. “Dat is altijd moeilijk, omdat studenten van andere studies dan Built Environment ons moeilijk weten te vinden of niet weten dat zij zich ook bij ons kunnen aansluiten.”

Het team heeft - ondanks veel bekijks - nog geen officiële aanmeldingen binnengekregen vandaag, maar wel een mooie lijst van studenten die zich misschien willen aansluiten. “We hebben niet zozeer moeite met het vinden van nieuwe leden, maar we hebben wel meer mensen nodig, zodat we verder kunnen in de volgende fase van ons studententeam.”