TU/e’ers protesteren tegen langstudeerboete in Den Haag

Studentenfractie Groep-één probeert zo veel mogelijk TU/e-studenten op te trommelen voor het landelijke protest tegen de langstudeerboete. Om dit mogelijk te maken regelde ze een touringbus, gefinancierd door onder meer het Universiteitsfonds Eindhoven. Deze vrijdag om tien uur s’ ochtends vertrekt de bus vanaf de TU/e-campus naar Den Haag.

foto Pyrosky / istock

Het huidige kabinet heeft flinke bezuinigingsplannen voor onderwijs en onderzoek. In totaal wordt er - zoals de plannen er nu uitzien - voor meer dan een miljard bezuinigd. De veranderingen die bachelor- en masterstudenten het meest zullen raken zijn de verlaging van de basisbeurs (met 160 euro) en de invoering van de langstudeerboete.

De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) organiseert daarom vrijdag 18 oktober een landelijk protest in Den Haag. Tégen de langstudeerboete en vóór een verhoging van de basisbeurs. Studentenfractie Groep-één hoopt nu zo veel mogelijk TU/e-studenten te vinden om samen naar Den Haag te reizen en hun stem te laten horen.

Touringbus

Omdat veel studenten een weekendabonnement hebben voor het openbaar vervoer is met de trein reizen geen optie, legt Groep-één-lid Gabriël Nusselder uit. “Met zo’n abonnement reis je pas vanaf twaalf uur ’s middags gratis en wij moeten vroeger dan dat vertrekken.” Om die reden kwam Groep-één met het idee een grote touringbus te huren. Ook dat zou geld kosten - zo’n duizend euro - maar hier vonden ze twee financiers voor die het bedrag wel wilden delen. De organisator van het protest, de LSVb, maar daarnaast ookhet Universiteitsfonds Eindhoven (UFe).

Volgens Ton Backx, directeur van het UFe, is het ‘vanzelfsprekend’ dat het fonds meehelpt om deze actie mogelijk te maken. “Een van de doelstellingen van het universiteitsfonds is studenten in nood helpen. En we hebben in Nederland een hele specifieke generatie studenten die gewoon op een andere manier behandeld wordt dan we voorheen deden. Denk aan de studiebeurzen die wegvielen, weer terugkwamen en nu weer verlaagd worden, maar ook de langstudeerboete die nu lijkt te komen. Het is vanzelfsprekend dat studenten hier tegen protesteren en het is vanzelfsprekend dat wij als universiteitsfonds de studenten daarbij helpen.”

Zestig plekken

In de touringbus is plek voor zestig mensen. “Op dit moment hebben al meer dan dertig studenten bevestigd dat ze meegaan, dus de bus komt wel vol voor vrijdag”, zegt Nusselder tevreden. Iedereen mag aansluiten bij het protest komende vrijdag. Erheen reizen kan uiteraard op eigen houtje, maar dus ook met de Groep-één-bus. Degenen die graag met touringbus mee willen reizen dienen zich wel eerst aan te melden via deze WhatsApp-groep.

Tekst loopt door onder de video.

Cursor vroeg studenten wat zij van langstudeerboete vinden en of zij ook bereid zijn er tegen te protesteren.

Ga jij protesteren tegen de langstudeerboete?

Zoveel TU/e-ers zouden de langstudeerboete krijgen

Zoals het er nu naar uitziet zal de langstudeerboete vanaf collegejaar 2026/2027 ingaan. Het idee is dat iedere student die méér dan een jaar uitloopt op zijn of haar studie de boete moet betalen. Volgens het kabinet zal naar verwachting één op de acht studenten de langstudeerboete moeten betalen, wat de staatskas zo’n 282 miljoen per jaar zou opleveren.

In de BI-portal van de TU/e is te zien hoeveel studenten geen of minder dan een jaar uitloop hebben voordat ze hun diploma halen. In andere woorden: welk percentage studenten met de nieuwe regeling géén boete zou ontvangen. Voor bachelorstudenten lag dit percentage de afgelopen collegejaren (2015/2016 tot en met 2019/2020) rond de zeventig procent. Voor masterstudenten lag dit percentage iets hoger, rond de 73 procent.

In werkelijkheid zal het percentage TU/e-studenten die de langstudeerboete krijgen nog hoger liggen, mocht de regel erdoor komen. In de BI-portal worden namelijk de slagingspercentages per studie berekend. Wanneer een student van studie is gewisseld dan kan het zijn dat een student nominaal afstudeert, maar alsnog beboet wordt vanwege de eerder gevolgde studie.