TU/e-student wint Golden Master Award

Masterstudent Marko Beslać (Chemical Engineering & Chemistry) heeft de Golden Master Award gewonnen voor zijn scriptie over hoe nieuwe soorten moleculen op elkaar reageren. De jury was unaniem vol lof over zijn onderzoek.

foto Stijn Visuals

Beslać kreeg de prijs van De Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging (KNCV) voor zijn onderzoek getiteld ‘Triazatruxene-based supramolecular polymers’. Al moest hij daar wel even op wachten. Vijf maanden lang wist hij al dat hij tot de drie genomineerden behoorden, maar vorige week donderdag kreeg hij pas het verlossende woord tijdens De Avond van de Chemie. Zijn ouders waren erbij, afgereisd uit Servië. “Die avond hebben we wat drankjes gedronken en de dag erna hebben we een mooi familiediner gehad om het te vieren.”

Zijn scriptie was een ‘absoluut plezier’ om te lezen, schrijft de jury in een persbericht. ‘Marko heeft laten zien dat hij inzicht heeft in zijn onderzoeksaanpak en dat hij ook kritisch kan reflecteren op zijn resultaten. Hij heeft belangrijke stappen gezet in de ontwikkeling van deze nieuwe supramoleculaire monomeren die een impact zullen hebben op het gebied van organische elektronica en opto-elektronica.'

Fotosynthese

Het onderzoek van Beslać heeft betrekking op de supramoleculaire scheikunde; hoe moleculen met elkaar interacteren en verbinden tot grotere structuren. “Om nieuwe materialen te ontwerpen met op maat gemaakte eigenschappen, is het essentieel om te begrijpen hoe moleculen op elkaar inwerken om grote samenstellingen te verkrijgen met precieze microstructuren", zegt hij over zijn scriptie.

Beslać liet zich voor zijn onderzoek inspireren door de natuur, specifiek het proces van fotosynthese. “Dat is een ontzettend efficiënt proces om energie te maken, maar niet de soort energie die wij kunnen gebruiken om machines en apparaten van stroom te voorzien.” In zijn onderzoek heeft hij de mechanieken achter fotosynthese nagebootst en gekeken naar hoe synthetische moleculen reageren op licht. “Het idee erachter is dat we daardoor bijvoorbeeld zonnecellen efficiënter energie kunnen laten opwekken.”

Beslać werkt zijn scriptie momenteel uit in een wetenschappelijk artikel. Als dat klaar is, blijft hij nog een tijd op de TU/e. Hij heeft een PhD-positie geaccepteerd en kijkt ernaar uit om te beginnen.