KNAW Early Career Award 2024 voor TU/e-onderzoeker

Antoni Forner-Cuenca, universitair docent aan de TU/e, is een van de twaalf winnaars van de KNAW Early Career Award 2024. Hij ontvangt deze prestigieuze prijs voor zijn baanbrekende onderzoek naar elektrochemische energieopslag en -omzetting. De prijs bestaat uit 15.000 euro en een uniek kunstwerk.

foto Vincent van den Hoogen

Antoni Forner-Cuenca, werkzaam bij de faculteit Chemical Engineering and Chemistry aan de TU/e, heeft de KNAW Early Career Award 2024 gewonnen. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan jonge wetenschappers die innovatief en origineel onderzoek verrichten. Forner-Cuenca ontvangt de prijs voor zijn werk op het gebied van elektrochemische energieopslag en -omzetting, met een sterke focus op het ontwikkelen van nieuwe functionele materialen.

Poreuze elektroden

Een van de doorbraken in zijn onderzoek is de ontwikkeling van speciale poreuze elektroden. Deze materialen, die elektriciteit geleiden, hebben kleine gaatjes die chemische reacties efficiënter laten verlopen. Forner-Cuenca heeft een innovatieve techniek ontwikkeld om deze elektroden te produceren, wat voorheen niet mogelijk was.

Zijn onderzoek combineert fundamentele wetenschappelijke kennis met toepassingen die gericht zijn op het verbeteren van energieopslag- en conversiesystemen. Zo kan zijn onderzoek bijdragen aan de ontwikkeling van duurzame oplossingen voor de wereldwijde energieproblematiek.

De KNAW Early Career Award wordt jaarlijks toegekend aan wetenschappers uit verschillende disciplines. Met deze erkenning wil de KNAW wetenschappelijk talent ondersteunen en stimuleren. Naast het geldbedrag van 15.000 euro krijgt de winnaar een kunstwerk, en de vrijheid om de prijs naar eigen inzicht te gebruiken om zijn of haar onderzoek verder te ontwikkelen.