Egbert gaat definitief verhuizen

Na een tweede controle door koi-expert Marco Zegers is er door de universiteit besloten dat vis Egbert definitief gaat verhuizen naar de Blauwe Loper, de recent aangelegde vijver voor de nieuwe woontorens aan de oostkant van de campus. In zijn nieuwe verblijf krijgt hij ook de gewenste vriendjes. Egbert zal in het voorjaar door een professional verplaatst worden.

In september schreef Cursor een artikel over de toestand van Egbert en de Atlasvijver – die er op het oog vies uitziet, maar mee blijkt te vallen – en er brak een mediastorm los rond het lot van de TU/e-vis. Mensen vonden dat Egbert een visueel schoner verblijf nodig heeft en een vriendje of vriendinnetje aangezien dat gebruikelijk is voor vissen. Die leven in scholen. Maar het was bij de aanleg van de Atlasvijver eigenlijk nooit de bedoeling dat er een karper in zou gaan wonen.

Gezonde vis

“Marco Zegers, Koi-expert van adviesgroep Koi en Vijver is woensdag op verzoek van de TU/e opnieuw langs geweest bij Egbert en heeft zijn situatie verder in kaart gebracht” zo laat TU/e-woordvoerder Frans Raaijmakers weten.

Zegers concludeerde dat Egbert op het eerste oog gezond is. “Overtollig of plakkerig slijmhuid bij Egbert kan duiden op een ongezonde situatie, maar dat is niet het geval. Zijn huid is glanzend en egaal, wat duidt op een relatief gezonde situatie.” Zegers zag daarom niet de noodzaak om nu microscopisch onderzoek te doen naar parasieten, om Egbert geen stress te bezorgen. "Dat (kleine) onderzoek vindt wel plaats als Egbert naar de andere vijver verplaatst wordt, wat ergens in het voorjaar zal plaatsvinden, omdat de nieuwe vijver dan beter biologisch in evenwicht is en op een natuurlijke manier de juiste hoogte heeft bereikt.”

Gevarieerd dieet

Er wordt regelmatig brood in de Atlasvijver gegooid en daar is kritiek op omdat het niet goed zou zijn voor de vis. Moet dat stoppen? Zegers: “Ik wil voorzichtig zijn met conclusies trekken. Een enkele keer een snee brood is niet zo erg, maar het is belangrijk dat een karper een gevarieerd dieet heeft. De kans daarop acht ik groter in de Blauwe Loper.”

“De nieuwe vijver kent namelijk aan de zijkant natuurlijke vegetatie, waardoor Egbert meer eiwitrijk en gevarieerd voedsel binnenkrijgt, in de vorm van bijvoorbeeld wormpjes, insecten en planten. Er is bovendien meer watervolume.” Overigens is Egbert niet té dik. “Hij lijkt misschien te dik voor leken, maar als koi-expert zie ik veel karpers, en deze is echt niet te dik.”

De Blauwe Loper is net als zijn huidige verblijf meer dan een meter diep. Dat is volgens de expert voldoende omdat het water niet volledig zal bevriezen. Het zuurstofgehalte in het water is op de nieuwe plek bovendien stabieler door de planten die zich wortelen in de bodem, aldus Zegers.

Vriendjes

De universiteit liet eerder al weten open te staan voor een verhuizing en eventueel een vriendje of vriendinnetje als hij verplaatst is naar de Blauwe Loper. De TU/e zal de daad bij het woord voegen: de universiteit gaat na de verhuizing drie wilde karpers bijzetten. “Egbert bepaalt dan zelf of hij aansluit bij de groep vissen of solitair verder gaat”, zegt de koi-expert.

Nu zijn mensen allicht benieuwd of Egbert een groepje dames krijgt – hallo baby’s - of heren, of een mix. “Ik denk dat je niet ontkomt aan een mix. Karpers worden meestal jong gekocht en dan is het nog erg moeilijk het geslacht met zekerheid vast te stellen. Verkopers geven dan ook geen garantie.” De eerdere uitdaging wat betreft de eitjes van de vrouwtjes die in de vijver komen en de waterkwaliteit negatief beïnvloeden, is volgens Zegers geen probleem in de Blauwe Loper omdat die veel groter is dan de Atlasvijver.

Waterkwaliteit al beter

De expert heeft het ammonia-gehalte van de huidige locatie gemeten, dat zit nu op ongeveer 0,09 milligram per liter. “Dat is stukken beter dan de meeting op 15 augustus die 0,16 milligram per liter liet zien. Mogelijk dat een afname van ganzenpoep in vijver hieraan ten grondslag ligt”, zegt Zegers.

Verhuizing

Tot het voorjaar blijft Egbert op de huidige plaats waar hij sinds zes of zeven jaar leeft. Voor nu is er nog geen verhuisdatum bekend, maar Cursor zal dit dossier sowieso blijven volgen. “Het vangen en verplaatsen zal nog niet zo makkelijk zijn, maar er zijn zeker experts die dit kunnen”, zegt Zegers. De TU/e heeft hem ook uitgenodigd de verplaatsing bij te wonen en dat is iets dat hij graag wil doen. Ongetwijfeld zal dat gelden voor meer mensen binnen de gemeenschap.