Langstudeerboete zorgt voor twijfels deelname studententeam

Het wordt steeds lastiger om nieuwe (bestuurs)leden te werven voor studententeams. De aankomende langstudeerboete zorgt nu al voor onzekerheid bij de teams over toekomstige wervingen. Daarbij spelen ook de hoge kosten voor het studeren en levensonderhoud mee.

Een aantal studententeams geeft aan dat het de laatste jaren moeilijker wordt om nieuwe (bestuurs)leden te werven. Dit blijkt na een rondvraag van Cursor. Vooral de fulltime-posities zijn lastiger om te vullen. Besturen bestaan daarom steeds vaker uit parttimers. Ook is er een gebrek aan leden die de niet-technische posities vullen. Vooralsnog brengt dit de continuïteit van de teams niet in gevaar. Al heerst er onzekerheid over of dit in de toekomst zo blijft.

Als reden voor de stroevere werving van nieuwe leden noemen de teams veelal de hoge kosten voor het studeren en het levensonderhoud. Ook geven meerdere teams aan dat ze bang zijn dat de aankomende langstudeerboete minder nieuwe leden zal opleveren. Een aantal teams zegt dat ze door het gebrek aan niet-technische leden minder aan marketing kunnen doen, wat weer een effect heeft op de zichtbaarheid van de teams en toekomstige wervingen.

Langstudeerboete baart zorgen

Alhoewel de langstudeerboete nog niet is ingevoerd, leidt dit wel tot zorgen over toekomstige wervingen. ‘Ik weet niet of ik nog voor iGEM had gekozen als de langstudeerboete er toen al was geweest, wat ik echt wel jammer vind, want ik leer echt heel veel van dit project’, schrijft Luna Rašković.

Teammanager van IGNITE, Ivy van Dongen, schrijft: ‘We hebben gemerkt dat het nieuws over de mogelijke introductie van de langstudeerboete niet in ons voordeel heeft gewerkt bij mensen die twijfelen om een bestuursjaar aan te gaan, voornamelijk in een fulltime-vorm, en zeker niet als ze al eerder vertraging hebben opgelopen… De angst voor de gevolgen, mocht deze daadwerkelijk op korte termijn ingevoerd worden, is genoeg voor twijfelaars om het toch niet te doen. Ondanks dat ze weten wat ze eruit kunnen halen op het gebied van persoonlijke/professionele ontwikkeling, netwerk en CV.’

Plek van privilege

Een andere reden voor de stroevere werving zit volgens een aantal teams in het feit dat de kosten voor levensonderhoud zijn gestegen. ‘Als je een halfjaar niet studeert, terwijl je wel gewoon het volledige collegegeld betaalt, kan dat alleen vanuit een plek van privilege’, geeft Luna Rašković van iGEM aan. ‘Een van mijn teamgenoten heeft zich ook alleen kunnen aansluiten, omdat de basisbeurs weer is ingevoerd.’

Fulltime leden van studententeams kregen de afgelopen twee collegejaren een financiële tegemoetkoming. Vorig jaar was dat 2300 euro voor een heel jaar welke wordt uitbetaald aan het einde van het collegejaar. Er zijn plannen om dit collegejaar weer een vergoeding te verstrekken.

Schaduw van de toekomst

Madis Talmar, programmamanager van de studententeams, herkent de geluiden over de langstudeerboete. “Toen de coalitie het brede kader van de langstudeerboete gaf, zat de duivel echt in de details. Die waren er namelijk niet.” Volgens Talmar begon het daardoor te ‘spoken’ in de hoofden van studenten. “Ze begonnen problemen te voorzien voor de toekomst. Ze geven als het ware van tevoren hun toekomstige vrijheid op, omdat ze niet gestraft willen worden aan het eind van hun studie.”

Dat is niet alleen een verlies voor de studenten, volgens Talmar. Het zou ook impact kunnen hebben op de verbinding met partners uit de regio en de cultuur binnen de universiteit. “Veel van de activiteiten op de campus worden gecreëerd door studenten, voor studenten. Mijn hypothese is dat dit ook zal afnemen. Ik hoop dat Den Haag echt wat uitzonderingen gaat maken.”

Gebrek niet-technische studenten

Het gebrek aan niet-technische studenten, die HR, business of marketing op zich nemen, lijkt ook een duidelijk probleem te zijn. ‘Dit is jaar op jaar een uitdaging voor SOLID. In de afgelopen jaren is het niveau van deze aspecten binnen het team drastisch verslechterd, wat uiteindelijk ook impact heeft op je technologische ontwikkeling’, schrijft teammanager Joost van der Kraan.

Ook Team Deadalus zegt dat het werven van nieuwe leden stroever gaat dan eerdere jaren, hoewel dat geen invloed heeft op hoe het team functioneert. Team iGEM geeft aan dat het vorig jaar niet is gelukt om extra mensen te werven. Wel zijn er vorig jaar nog twee nieuwe studenten bijgekomen op een later moment, waardoor het team vooralsnog geen problemen ervaart.

InMotion en Team Polar geven aan dat ze juist niet veel verschil hebben gemerkt ten opzichte van andere jaren. Hoewel Raisa Vossen van InMotion daar wel een kleine kanttekening bij plaatst. ‘We hebben wel minder electrical engineers dan we eigenlijk nodig hebben om alle werkzaamheden uit te voeren.’

Niet alleen studententeams

Dat het stroever wordt om nieuwe leden te werven, is niet nieuw. Deze trend begon al enige jaren geleden. De teruglopende belangstelling reikt echter verder dan alleen de studententeams. Dit blijkt uit vragen van studentenfractie DAS (De Ambitieuze Student) in de laatste Universiteitsraadvergadering voor de vakantie. Zo zegt de fractie dat het moeilijker wordt om nieuwe (bestuurs)leden te vinden voor alle studentenorganisaties op de universiteit. Met de langstudeerboete in het vooruitzicht, gaat dat alleen maar moeilijker worden, is de angst van de fractie.

De universiteit deelt die zorgen en anticipeert erop dat extracurriculaire activiteiten worden uitgezonderd van de boete, maar dat dit nog besproken moet worden met de minister en koepelorganisatie Universiteiten van Nederland.