120 studenten abseilen van Vertigo

Jezelf uitdagen en buiten je comfortzone gaan, dat is waar dispuut Défi voor staat. Om de oprichting van het dispuut te bezegelen, organiseerden de leden vijf jaar geleden een actie, waarbij studenten van Vertigo konden abseilen. Om dat eerste lustrum te vieren werd de actie nog eens herhaald: opnieuw daalden 120 studenten achterover aan touwen het gebouw af.

foto Stijn Schroijen

De ene student klimt stoïcijns het hek over op het dak van Vertigo, de ander heeft knikkende knieën. Als ze aan de andere kant van het hek staan, moeten de studenten loslaten en zich overgeven aan het touw – en de genade van leden van de Eindhovense Studenten Alpen Club (ESAC), die de actie begeleiden. Ter ere van de vijfde verjaardag van dispuut Défi, abseilen 120 studenten - én Liz Root, de managing director van Built Environment - het gebouw af.

Défi is Frans voor uitdaging, legt Tessa Verheul uit, lid van het GEWIS-dispuut. Samen met Koen van den Berk (zie hoofdfoto) organiseerde ze de abseil-actie. “Ons doel is om mensen uit hun comfortzone te halen”, aldus Verheul. Door aan een touw Vertigo af te dalen, kunnen studenten hun hoogtevrees het hoofd bieden, is het idee. Door het jaar heen staat jezelf uitdagen ook centraal voor het dispuut.

Artikel gaat verder onder de video.

Hoe het voelt om je achterover het dak van Vertigo af te laten zakken? Dat is af te lezen aan de gezichten van drie eerstejaarsstudenten Applied Mathematics, die de uitdaging samen aangingen.

Aan een touw het dak van Vertigo af

Zo'n evenement organiseren, heeft nog wel wat voeten in de aarde gehad, vertelt Verheul. “Dat kwam vooral doordat we hier heel veel toestemmingen voor nodig hadden. Van bijvoorbeeld het gebouwbeheer, de campus en de brandweer. Die laatste hebben de zekeringen getest. De brandweer heeft ook ons draaiboek bekeken om te zien waar we dingen aan vast gingen maken, om er zeker van te zijn dat alles het zou houden.” De studente is blij en dankbaar dat het gelukt is om de actie te organiseren. "Het is extra werk voor al die mensen om dit in goede banen te leiden, het is makkelijk om nee te zeggen. Dus het is super fijn dat iedereen mee wilde denken."

Op de dag zelf houdt vooral ESAC zich bezig met het faciliteren van de actie en de veiligheid daarvan. Iedereen heeft een helm op en alle zekeringen worden gecheckt en gedubbelcheckt voor iemand de afdaling waagt. Soms moeten de instructeurs studenten ook een beetje coachen, als het hek op klimmen toch wat te spannend wordt of iemand niet durft los te laten om zich achterover naar beneden te laten zakken. Een enkele keer moeten mensen bijgestaan worden tijdens hun tocht naar beneden. Toch zetten de meeste dapper de afdaling in. Om vervolgens weer veilig op het dak van de derde verdieping te landen. “We leven nog!”