“Heb jij nog iets te klagen over de TU/e?”
Deze week verzamelde studentenfractie Groep-één zoveel mogelijk klachten van studenten. Dit deden ze met hun fysieke (treinvormige) klaagmuur, ook wel bekend als de ‘Complain Train’. De meeste klachten gingen over hoge kantineprijzen, koude collegezalen, en beperkte openingstijden van gebouwen.
Dit is het vierde jaar dat Groep-één klachten verzamelt met hun Complain Train, vertelt fractielid Hieke van Heesch. “We spreken studenten actief aan met de vraag ‘Heb je nog iets te klagen?’ Dat werkt altijd goed”, zegt ze lachend. “Vergeleken met online enquêtes werkt dit een stuk beter, omdat je fysiek aanwezig bent en ook door kunt vragen om meer context te krijgen bij een klacht.” Deze week stonden ze op drie verschillende plekken op campus: op maandag voor de Spar, op woensdag in Atlas en vandaag in MetaForum.
Kantineprijzen wederom nummer één
In totaal werden er deze week zo’n 75 klachten verzameld. De meeste klachten gingen over het voedselaanbod op campus. “Er is zoveel veganistisch eten in de kantines, terwijl er helemaal niet zo veel mensen veganistisch zijn. Ik kan nooit een broodje met vlees vinden”, zegt een student die net zijn klacht heeft opgehangen. Een andere student ergert zich vooral aan de prijzen: “De Spar is echt veel te duur, we zijn maar studenten!” Van Heesch geeft aan dat klachten over het eten iets van alle tijden is.
Naast klachten over het eten stroomden er ook veel klachten binnen over de beperkte toegang en openingstijden van gebouwen; vooral tijdens tentamenweken is dit een probleem voor studenten. “Sommige gebouwen, zoals Atlas, blijven nu wel langer open voor studenten wiens faculteit daar zit. Maar dat lost niet het hele probleem op”, aldus Van Heesch. Verder werd er vaak geklaagd over de lage temperaturen in collegezalen en de bibliotheek, geluidsoverlast in verschillende studieruimtes en een tekort aan fietsenstallingen op campus.
Wat gebeurt er met mijn klacht?
“Eerst categoriseren we alle klachten per thema, en kijken we welke klachten het meest voorkomen. Zo kunnen we de klachten rangschikken en vervolgens meenemen naar de respectievelijke commissies van de Universiteitsraad om te kijken wat zij eraan kunnen doen”, legt Van Heesch uit.
In het verleden is dit al meerdere keren succesvol gebeurd, vertelt ze. Zo werd er bij een vorige editie van de Complain Train bijvoorbeeld geklaagd over het gebrek aan gratis verkrijgbare menstruatieproducten op campus. “Dat hebben we opgepakt en nu kun je deze producten bij iedere receptie gratis krijgen.”
Klagen lijkt dus te lonen. Om die reden komt de Complain Train dan ook regelmatig terug, namelijk ieder kwartaal (en volgende maand een speciale editie bij de drie nieuwe woontorens van Haven). Voor degenen die de ‘trein’ deze editie gemist hebben, maar wel iets te klagen hebben: stuur vooral een mailtje naar groep-een@. tue.nl
Discussie