Diversity Week geopend met onthullen gekleurd TU/e logo

In Atlas hield bestuurssecretaris Eric van de Geer-Rutten-Rijswijk maandagochtend de openingsspeech voor de Diversity Week. Hij wenst ieder een week waarin ervaringen uitgewisseld worden en manieren gevonden om de TU/e nog inclusiever te maken.

De groep belangstellenden bestaat uit ongeveer dertig medewerkers. Van de Geer begint met een serieuze opmerking. “Nationaal en wereldwijd neemt de acceptatie van mensen die anders zijn, af. Dat is het tegenovergestelde van wat je zou moeten doen met een minderheid: je zou die moeten ondersteunen en omarmen. Dat maakt een gemeenschap sterker.”

De bestuurssectretaris legt uit waarom de TU/e mensen van allerlei achtergronden verwelkomt. “Diversiteit verbreedt ons onderzoeksgebied en verbetert de kwaliteit van ons onderwijs.” Het gaat om diversiteit in sekse, etniciteit, nationaliteit, leeftijd, socio-economische status, identiteit, lichamelijke en mentale beperkingen, religie en seksuele geaardheid.

In een interview dat vandaag verscheen, vertelt hij over zijn eigen coming out. Van de Geer heeft begrip voor iedereen die worstelt met zijn geaardheid en benadrukt dat elke medewerker en student op de universiteit zichzelf mag zijn.

Zichtbaarheid

Na het wegtrekken van de doek die over het TU/e-logo ligt, wordt een afneembare hoes zichtbaar in regenboogpatroon. Die zal er de hele week omheen zitten en daarna worden bewaard tot een volgende gelegenheid. Op het Koeveld is het logo aangepast met stickers voor eenmalig gebruik gedurende deze week.

Jargon

De woorden inclusie, diversiteit en gelijkheid worden nogal eens door elkaar gehaald, vindt Chief Diversity and Inclusion Evangelia Demerouti en ze legt ze graag nog eens uit. “Inclusie gaat over je beleving en of je je als groepslid betrokken voelt. Diversiteit geeft aan hoe de samenstelling van een groep is en gelijkheid kijkt naar de middelen die verschillende mensen nodig hebben om tot een zelfde resultaat te komen.”

Naast de opening heeft de Diversity Week een lezing door Demerouti over neurodiversiteit en je werk uitvoeren. Compass, de LGBTQ+ community aan de TU/e, heeft geen activiteiten georganiseerd deze week vanwege personeelsgebrek. De stichting is momenteel op zoek naar nieuwe bestuursleden.

Woensdag brengt Cursor een achtergrondverhaal over de emancipatie van de homoseksuele gemeenschap aan de TU/e.