Rechter in zaak Camelot: te veel servicekosten Luna-huurders

De rechter heeft 31 oktober geoordeeld dat Camelot teveel servicekosten in rekening heeft gebracht. 28 huurders van gebouw Luna op de TU/e-campus weigerden Camelot te betalen. Zij vonden dat rekeningen vaak onvoldoende transparant en exorbitant hoog waren en dat ze moesten betalen voor zaken die niet aan hen toe te schrijven waren, zoals eenmaal het opruimen van kots. De rechter gaf hen gelijk en Camelot moet de huurders compenseren.

Camelot, ondertussen na naamswijzigingen ook bekend als Mosaic en Plaza Resident Services, verhuurt al jaren studio’s in gebouw Luna. De problematiek rondom servicekosten en rekeningen begon al in 2018. In 2021 stapten vele huurders naar de huurcommissie en kregen gelijk, maar Camelot verdedigde zich niet aldaar. Toen ging er een streep door alle servicekosten. Daar was Camelot niet mee akkoord en het bedrijf wilde het oordeel van de rechter. De eerste rechtszaak vond plaats in 2022. De rechter deed in 2023 een tussenuitspraak en nu dus een einduitspraak.

Te hoge kosten

De door de rechter te hoog bevonden kosten gingen bijvoorbeeld over schoonmaak, de diensten van de huismeester en stroomkosten. Andere kosten die sommige bewoners niet redelijk vonden, zoals verwarming, water en meubilering of vervanging daarvan, vond de rechter daarentegen wel redelijk.

Compensatie

De rechtbank heeft berekend dat Camelot de 441 huurders in totaal duizenden euro’s te veel heeft laten betalen. Camelot is veroordeeld tot terugbetaling van te veel betaalde servicekosten over 2018 en 2019. De 28 huurders mogen nu zo’n tachtig euro verrekenen als compensatie. Daarvoor hebben ze dus wel jaren moeten strijden.

Aangezien het 28 huurders betreft, is er 28 keer uitspraak gedaan. De uitspraken zijn zeer gelijkwaardig. Als basis voor dit artikel is deze uitspraak gebruikt. 

Deel dit artikel