- Campus , Medewerker , Mensen
- 05/11/2024
De teller staat op 180 handtekeningen als Cursor maandagmiddag met receptionist Monique* spreekt over de actie, die ze op touw zette vorige week. “Er zitten veel lieve en hartverwarmende reacties tussen”, zegt ze.
Niet alle 180 ondertekenaars hebben een begeleidende tekst geleverd. De woorden die er wél staan komen neer op: vreemde keuze, onzorgvuldig handelen, onmenselijk besluit. ‘Het siert de TU/e niet als organisatie die wil uitstralen er voor medewerkers te zijn’, wordt bijvoorbeeld aangegeven. Een student schrijft ‘Receptionisten kunnen een verbindende rol spelen voor zowel medewerkers als studenten. Het zou mooi zijn als de positie van deze receptionisten wordt heroverwogen.’
“We willen de opmerkingen aanbieden aan het College van Bestuur en we hopen dat zij zich realiseert dat je niet zo met medewerkers kunt omgaan”, zegt de initiatiefneemster van de actie. “Het draait bij deze aanbesteding niet alleen om bijvoorbeeld de inkoop van materialen zoals bureaus of printers of iets dergelijks. Deze aanbesteding heeft personele gevolgen. Je hebt met mensen te maken die inkomsten nodig hebben. En die zet je gewoon op straat “
Ze voegt toe dat het ook zorgen baart voor schoonmaak- en cateringpersoneel en monteurs en dergelijke. “Over twee jaar staat er weer een aanbestedingsronde voor receptionistendienst en ook voor het uitzendbureau die beveiligers levert.”
Praktijk
In de tijd waarin Monique uitleg geeft aan Cursor, verliest ze haar taken niet uit het oog. In de twintig minuten die het gesprek duurt overhandigt ze een campuskaart, wijst ze de weg, neemt ze een pakketje aan, deelt ze een parkeerkaart uit, verwijst ze naar de ICT-helpdesk, geeft ze de sleutel voor de kolfkamer, stuurt ze een student waarvan de jas is gestolen naar de bewakingscamera’s van Security en vertelt ze iemand die een karretje wil lenen dat diegene daarvoor bij Facility moet zijn.
Spirit
De teamleider* van de 28 receptionisten werkt maandagmiddag in Matrix. Hij heeft vorige week een mail gestuurd naar de HR-adviseur van dienstverlener Spirit. Hij vertelt vanachter de balie in Matrix: “Ik wilde vooral vragen waarom het bedrijf er niet voor gekozen heeft om de medewerkers in kwestie zélf een beslissing te laten nemen om bij Spirit verder te werken.” Vorige week kregen alle 28 receptionisten een brief van deze HR-adviseur dat Spirit niemand een aanbod zal doen.
De teamleider schreef onder andere ‘Het is mijns inziens op z’n zachtst gezegd teleurstellend te noemen dat Spirit niet eens de moeite neemt om onze mensen een persoonlijk aanbod te doen waarin we tot een compromis in arbeidsvoorwaarden kunnen komen.’
Na deze mail volgde maandagmiddag een telefonisch gesprek. De hoorn ligt er net op. “Het gesprek heeft geen bevredigend antwoord opgeleverd. Ik proef in Spirits’ houding de volgende - onuitgesproken - woorden ‘Jammer maar helaas’ of ‘So be it’. En daar kunnen we het mee doen.”
Het is nog niet bekend wanneer de handtekeningen worden aangeboden aan het CvB. De receptionisten zoeken een gepast moment.
*Namen zijn bij redactie bekend. De teller staat bij publiceren van dit artikel boven de 200.
Discussie