Studenten denken mee over energie-eiland in de Noordzee

De zevende editie van Energy Now, het jaarlijkse inspiratie- en netwerkevenement van Team Energy op het gebied van duurzame energie, vond afgelopen woensdag plaats in het Muziekgebouw. Bedrijven probeerden jong talent te werven en de deelnemers namen deel aan diverse workshops zoals het ontwerpen van een windenergiehub in de Noordzee.

Energy Now focust zich op de ontwikkelingen op het gebied van duurzame energie, maar omvat veel meer dan de technische onderwerpen die normaal gesproken aan bod komen, zoals energieproductie en -opslag, vertelt Juliana Boschero, Promotion Lead van Team Energy. Bedrijven die deelnemen houden zich ook bezig met de huidige problematiek van netcongestie, de zakelijke kant - zoals hoe efficiënt om te gaan met vraag en aanbod op de energiemarkt, energieneutraliteit in steden en buurten, duurzame brandstoffen, enzovoorts. “Daarom is het evenement interessant voor een breed scala aan studenten van verschillende studies”, stelt Boschero.

Direct impact maken

Zo’n tweehonderd mensen – naast studenten ook bestuurders, ondernemers en ambtenaren – verzamelen zich op woensdagochtend in het Muziekgebouw in Eindhoven voor het grootste energiecongres in de Brainportregio. Het programma bestaat uit lezingen en keynote speeches die verschillende aspecten van de energietransitie behandelen – van de laatste technologische ontwikkelingen tot financiering.

Daarnaast biedt Energy Now ieder jaar de mogelijkheid voor studenten om tijdens het netwerkgedeelte met bedrijven te praten die hen interesseren. Tientallen organisaties - waaronder EIRES, Tibo Energy, Carbyon of Equans - proberen op hun beurt het jonge talent warm te maken voor stages, traineeships, bijbanen of een toekomstige carrière. Zo ook de energieleverancier Essent. “Toen ik zelf student was, was er nog geen Energy Now”, vertelt Erik Andela, TU/e-alumnus Mechanical Engineering en Design Engineer Renewable Energy Systems bij Essent. “Ik denk dat het voor studenten een goede manier is om te kijken wat er allemaal mogelijk is.”

Een stukje verderop glimlacht Floor Hulshof van achter de stand van EnergieStudent, een stichting die studenten koppelt aan bedrijven die actief zijn op het gebied van energietransitie. “Veel studenten willen een bijdrage leveren aan energietransitie, maar weten niet zo goed hoe”, vertelt de studente Global Sustainability Science aan de Universiteit Utrecht. “Als bemiddelaar helpen we studenten aan opdrachten in de energiesector waarmee ze direct impact kunnen maken. Op die manier proberen wij het gat tussen studenten en het bedrijfsleven kleiner te maken.”

Windenergie op zee

Tijdens het workshopgedeelte gaan de deelnemers – overwegend studenten – aan de slag met een opdracht uit de praktijk. Zo presenteert netbeheerder TenneT een interessante casestudy: de North Sea Wind Power Hub (zie hoofdfoto). Binnen dit programma werkt een consortium van Nederlandse, Deense en Duitse partners aan het realiseren van een duurzame-energie-eiland in de Noordzee. Het is de bedoeling om windenergie op zee op te wekken en deze via kabels in de zeebodem te transporteren naar het vasteland om zo een bijdrage te leveren aan de energietransitie.

De deelnemers krijgen eerst uitleg over dit ambitieuze project dat rond 2050 klaar moet zijn. Vervolgens moeten ze in groepjes bedenken hoe ze het aanleggen van een energiehub zouden aanpakken. Daarbij moeten ze rekening houden met drie belangrijke criteria: geld (het mag niet te duur worden), tijd (het moet op tijd klaar zijn) en weerbaarheid (het risico op veiligheidsincidenten moet zo laag mogelijk blijven).

Eerst moeten ze kiezen waar in de zee ze de energiehub precies gaan aanleggen en leren ze dat elke locatie specifieke voor- en nadelen heeft. Hetzelfde geldt voor de drie landingspunten waaruit ze kunnen kiezen (de Maasvlakte, Den Helder of Eemshaven) en het type onderstel (een caisson, een platform of de zogeheten gravity-based structure).

Risicobeoordeling

Tot slot bepaalt een worp met een dobbelsteen met welk van de zes rampscenario’s ze te maken krijgen; dat kan een brand, het uitbreken van een virus of een abrupte stijging van de staalprijzen zijn. Op basis van eerder gemaakte keuzes krijgen de teams puntenaftrek. Hebben ze bijvoorbeeld gekozen voor een constructie waarvoor veel staal nodig is? Dan heb je pech als de staalprijzen ineens stijgen.

“Je kunt in de theorie nog zulke mooie oplossingen bedenken, het zijn juist deze onvoorziene gebeurtenissen die alles kunnen veranderen”, vertelt Jelle van Uden van TenneT die de workshop leidt. “Daar moet je dus op voorbereid zijn en dat is precies wat we met deze opdracht aan de deelnemers willen meegeven.” Nadat het team met het hoogste aantal punten wint en een applausje krijgt, laat Van Uden aan de hand van krantenkoppen zien dat alle rampscenario’s echt gebeurd zijn – van de covidpandemie tot de oorlog in Oekraïne die de staalprijzen deed stijgen.

Leuke activiteit

“Ik vond het een leuke activiteit”, zegt Teodora Leolea, student Electrical Engineering aan de TU/e, na afloop. “We hebben verschillende cursussen gehad over energietransmissie, dus in dat opzicht sloot het goed aan bij onze studie”, vertelt haar studiegenoot Ray Langemeijer. “Maar het was ook een beetje anders omdat het over risicobeoordeling ging. Zoiets doen we niet vaak”, vult Leolea aan.

“Eerst dacht ik dat de verschillende scenario's gewoon verzonnen waren, maar toen kwamen we erachter dat het allemaal echt gebeurd is en wat voor impact het had, dus dat was interessant”, zegt Langemeijer. “Deze workshop was een interactieve manier om hier meer over te leren.” Toch zijn de studenten niet meteen overtuigd om bij TenneT aan het project zelf mee te gaan werken. “Ik weet nog niet wat ik na mijn studie ga doen”, vertelt Leolea. “Ik denk dat ik een andere richting kies”, aldus Langemeijer.