Ranglijst duurzaamheid: TU/e zakt vijf plekken

De jaarlijkse SustainaBul voor de meest duurzame universiteit of hogeschool gaat naar hogeschool Van Hall Larenstein. De TU/e zakt vijf plekken, vorig jaar stonden we nog op de vierde plek maar dit jaar halen we net de top tien met de negende plek.

foto Bart van Overbeeke

Sinds 2012 maken de idealistische ‘Studenten voor Morgen’ een duurzaamheidsranglijst van hogescholen en universiteiten, waarbij ze letten op onderwijs, onderzoek, bedrijfsvoering en speciale initiatieven (best practices). De winnaar krijgt de zogeheten SustainaBul.

Het is de vierde keer dat hogeschool Van Hall Larenstein bovenaan staat. De hbo-instelling met vestigingen in Leeuwarden en Velp won eerder in 2020, 2022 en 2023. Voor de best practices is er ook een prijs. Die is gewonnen door de Radboud Universiteit Nijmegen voor de campagne ‘Je bent nodig’, die studenten aanmoedigt om in actie te komen voor een betere wereld.

De TU/e zakt dit jaar maar liefst vijf plekken, van de vierde naar de negende plek. Hiermee is de inhaalslag van vorig jaar - toen steeg de TU/e van de zevende naar de vierde plek - weer verdwenen. De eerste plek behalen is overigens niet onmogelijk. In 2018 behaalde de TU/e namelijk de eerste plek

De makers van de ranglijst kijken eerst wat ze zelf aan informatie over duurzaamheid kunnen vinden. Vervolgens vragen ze de onderwijsinstellingen om een reactie. Daarna bepalen ze de definitieve scores.

Onder duurzaamheid verstaan de studenten niet alleen het verminderen van CO2-uitstoot of bijvoorbeeld het tegengaan van voedselverspilling. Onder het kopje ‘sociale duurzaamheid’ komen ook diversiteit en inclusie aan bod.