Niet-EU-studenten betalen volgend jaar minstens 1000 euro meer

Internationale bachelor-studenten die niet uit de EU komen betalen volgend jaar 13.300 euro voor hun studie. Dat is een stijging van duizend euro ten opzichte van dit jaar. Vanaf 2025 gaat het bedrag voor niet-EU-studenten waarschijnlijk nog veel verder omhoog. Nieuwe eerstejaarsstudenten gaan dan 18.000 euro per jaar betalen. Voor de zittende studenten zal er een overgangsregeling zijn.

foto iStock | Baona

Vier studenten zitten in het Auditorium te pauzeren, ze studeren allemaal Chemical Engineering and Chemistry. Twee van hen – Vicky Stergiou uit Griekenland en Franek Klonowski uit Polen – betalen daar volgend jaar 2530 euro voor. Voor Ashlyn D’Souza uit India en Taline Chahine uit Libanon is dat 13.300 euro. Een hoog bedrag vinden ze dat niet, omdat het collegegeld in Dubai, waar ze allebei de afgelopen jaren gewoond hebben, een stuk hoger is. Ook in landen als de Verenigde Staten en Engeland zijn de kosten vele malen hoger.

Dat beaamt Marcel Visschers, die vanuit ESA elk jaar een voorstel voorbereidt over het instellingscollegegeld voor het onderwijsbestuur en het CvB. Ook de universiteitsraad heeft instemmingsrecht. “We stellen altijd een jaar van tevoren het collegegeld vast, omdat studenten zich al vanaf oktober moeten gaan aanmelden. We vinden dat ze recht hebben om te weten hoeveel ze voor hun studie gaan betalen. Voor het bedrag van 2024-2025 hebben we – zoals elk jaar – een inflatiecorrectie toegepast. Dat was deze keer een verhoging van acht procent, we hadden een duur jaar.” Na de correctie maakt ESA er een mooi rond bedrag van, zodat het gemakkelijk op te delen is in termijnen waarin studenten vaak betalen, voegt Visschers toe.

2024-2025

bachelor

master

Instellingscollegegeldtarieven over de afgelopen 6 jaar. Bron: TU/e

Thuisfront

Om voor hun studie te kunnen betalen hebben de ouders van D’Souza en Chahine jaren moeten sparen. Dat het collegegeld nu met duizend euro omhoog gaat, moet Chahine nog aan het thuisfront vertellen. “Ik ben benieuwd hoe dat gesprek zal gaan, al is het voor mijn ouders wel een prioriteit dat ik kan studeren.” Ze wil alleen niet dat de financiële last voor haar ouders te hoog wordt. Ook D’Souza heeft daar zorgen over. “Ik wil de last voor mijn moeder graag verlichten en ben dus op zoek naar werk. Het is alleen moeilijk om iets te vinden, omdat ik geen Nederlands spreek en geen werkvergunning heb.”

Extra verhoging

Het tarief voor studenten buiten de EU* bestaat uit verschillende delen. Ze betalen het collegegeld dat EU-studenten ook betalen. Daar bovenop komt nog een deel van het bedrag dat de universiteit van de overheid ontvangt voor elke EU-student. “We krijgen geen geld van de overheid voor studenten buiten de EU, het onderwijs en de ondersteuning wordt voor deze groep studenten volledig betaald uit collegegeld”, aldus Visschers. “Het bedrag moet kostendekkend zijn. Dat is het op dit moment eigenlijk niet, daarom zal het collegegeld voor nieuwe studenten vanaf 2025 waarschijnlijk verder verhoogd worden. Het bedrag dat de universiteit voor Nederlandse studenten ontvangt bestaat uit een vast deel en een variabel deel, tot nu toe betaalden niet-EU-studenten alleen het variabele deel, maar vanaf 2025 komt daar ook het vaste deel nog bij.” De kosten voor een bachelor komen daarmee op 18.000 euro per jaar en voor een master betalen nieuwe studenten vanaf 2025 21.000 euro. “Voor zittende studenten blijven we de huidige bedragen verhogen met een inflatiecorrectie, zoals we tot nu toe ook hebben gedaan.”

Stergiou en Klonowski hoeven hun studie ook niet zelf te betalen dankzij hun ouders, maar zijn toch allebei op zoek naar werk. Als ze voldoende werken dan komen ze in aanmerking voor studiefinanciering. Stergiou: “Zelfs als je geen hoog salaris krijgt, is het dankzij de studiefinanciering toch de moeite waard om te werken.” In dit eerste jaar van haar studie heeft ze bewust nog geen werk gezocht, zodat ze zich eerst kon richten op wennen aan het studentenleven en het behalen van genoeg studiepunten. Maar volgend jaar hoopt ze wel iets te vinden. Haar ouders hebben nog twee kinderen die binnenkort gaan studeren, dus ze wil bijdragen waar ze kan. “Als ik in ieder geval mijn eigen huur en leefkosten kan betalen, zou dat al super zijn.”

Beurs

Naast het geld dat Klonowski van zijn ouders ontvangt, heeft hij ook nog een beurs gekregen van de universiteit. “Grappig feitje: om daarvoor in aanmerking te komen moest ik een video opsturen. Toen ze die op hun YouTube-kanaal publiceerden werd de video geflagd als gevaarlijk voor kinderen vanwege explosies. Daarna zijn alle video’s van het kanaal verdwenen. Ik weet niet of ik daar iets mee te maken had, maar ik heb er in ieder geval 2000 euro aan overgehouden.”

Technische universiteiten

Universiteiten mogen zelf bepalen hoe hoog het instellingscollegegeld is, zolang dat niet lager is dan het wettelijk bepaalde collegegeld. De University of Twente maakt onderscheid tussen twee groepen opleidingen.

Bachelors:

Universiteit

2024-2025

TU Eindhoven

TU Delft

Wageningen University

University of Twente

9. 625 - 12.875

Hoewel het tarief van de TU/e losstaat van andere universiteiten, kijkt Visschers wel soms met een schuin oog naar de bedragen die andere universiteiten vragen. “Dat doe ik om te zien of we er niet heel erg naast zitten. We zitten nu echt onderaan de tarieven. We hadden al doorgerekend dat het huidige instellingscollegegeld niet voldoende was. Dan zie je dat andere universiteiten fors hoger zitten en denk je: aha, nu snap ik waarom die hoger zitten.”

*Met studenten buiten de EU worden studenten buiten de EU, EFTA en Suriname bedoeld. Voor de leesbaarheid staat er in de tekst alleen EU.