Festival Klassiek op de Campus is enig in z’n soort

De TU/e-campus is komende zondag, 2 juni, het terrein waar je je als liefhebber van klassieke muziek kunt vermaken. ESMG Quadrivium heeft voor die dag zes orkesten en twee koren geboekt die het publiek onder het dak van de Markthal en in Atlas hun muziek laten horen. Daarnaast is er een buitenpodium en kun je Spaanse muziek leren maken of trombone leren spelen.

foto Atacan Tutulmazay

Psychology & Technology-student Inge van Grinsven is violist bij studentenmuziekgezelschap Quadrivium en dit jaar lustrumcommissaris. Ze vertelt dat het festival in studentenland uniek is. “Nergens in Nederland vindt een evenement plaats dat op Klassiek op de Campus lijkt. Als we studenten van onze zusterverenigingen tegenkomen, merken we dat zij zich weer verheugen op de eerste zondag van juni op de TU/e-campus. Het lijkt wel op een reünie.”

Dit jaar is het de vierde editie en komen de orkesten van Universiteit Leiden en de VU optreden. Universiteit Twente verzorgt de uitsmijter met bigband UTmost. Auletes, Ensuite en Vokollage, alle onderdeel van Quadrivium, laten ook horen wat ze kunnen. Het zesde orkest is het Brabants Jeugd Project Orkest. Leden van alle zes orkesten zullen aan het eind van de dag samen drie stukken spelen van Dvořák, Brahms en Beethoven.

Op het buitenpodium (zie hoofdfoto) spelen de hele middag verschillende ensembles en de winnaars van het Brabant on stage solistenconcours.

Workshops

La Tuniña geeft tweemaal een workshop Spaanse muziek en Mark Boonstra, die als artiestennaam Mr. pBone koos, wil zoveel mogelijk mensen trombone leren spelen. Van Grinsven weet uit ervaring hoe leuk dat is. “Ik heb die workshop eerder gevolgd en ik voelde me weer echt een kind. Lekker spelen op een plastic trombone, met veel anderen tegelijk. Gewoon iets proberen dat helemaal nieuw voor me was.”

De lustrumcommissaris is vol vertrouwen dat het festival slaagt. “We hebben een erg toegewijde commissie met studenten die ook nog allemaal andere dingen moeten doen. We waren dit weekend samen uit eten en de stresslevels vielen mee.” Ze is wel reuzebenieuwd naar het aantal bezoekers. “ We weten dat studentendansvereniging Footloose dezelfde dag een dansvoorstelling in De Schalm heeft. Daar komt deels hetzelfde publiek op af, en het is zelfs zo dat sommige studenten zowel lid zijn van Footloose als van Quadrivium. Die moeten een keuze maken.” Omdat het een gratis en vrij toegankelijk festival is, weet Quadrivium niet hoeveel bezoekers er zullen komen. “Dat vind ik spannender dan het weerbericht. Slecht weer kunnen wij aan.”