Seksspeeltjes verdwijnen weer uit SPAR

Nog geen drie maanden hebben ze in de schappen gelegen, de seksspeeltjes bij de SPAR. De verkoop was zo laag dat de EasyToys-collectie nu alweer uit de winkels zijn verdwenen. “Het was niet de moeite waard.”

foto irina kozmova / istock

Begin februari kondigde SPAR University een nieuwe samenwerking met seksspeeltjesmerk EasyToys aan. Vanaf dat moment zouden zij in hun campuswinkels een assortiment seksspeeltjes aanbieden. De samenwerking zou gericht zijn op het doorbreken van de taboe rondom seksspeeltjes, aldus het bedrijf.

Vooral strokers

Ook in de SPAR op het TU/e-terrein was de EasyToys-display te vinden. Eerst wat verstopt tussen de gangen, maar al snel werd de opvallende display pontificaal voor de kassa’s geplaatst - zo was hij niet te missen. Dit bleek zonder succes, vertelt Stephanie Roelandschap, filiaalmanager van de winkel. “De verkoop was zo laag, het was niet de moeite waard.” Volgens haar lag de verkoop gemiddeld op twee tot drie artikelen per week. Het meest verkochte product? “Vooral de strokers.”

Displays weggehaald

Ook in alle andere SPAR University-filialen viel de verkoop lager uit dan verwacht, aldus Roelandschap. “De displays zijn nu bij alle winkels weggehaald, alleen bij een drietal winkels wordt er een klein aantal producten in de normale schappen verwerkt”, legt zij uit. “Wij zijn niet een van die winkels.” Tot zover dus het doorbreken van de seksspeeltjestaboe. Voor al je EasyToys-boodschappen zul je vanaf nu dus toch weer ergens anders heen moeten.