TU/e op zoek naar nieuwe voorzitter College van Bestuur

De TU/e gaat vanaf juli op zoek naar een nieuwe voorzitter van het College van Bestuur. Dat schrijft de universiteit in haar strategie-update. De huidige voorzitter, Robert-Jan Smits, gaat met pensioen. Hij stopt in april 2025.

foto Freekje Groenemans Fotografie

Het was al langer bekend dat Smits volgend jaar met pensioen zou gaan, maar nog niet wanneer hij zou stoppen. Dat is nu dus officieel bekend gemaakt.

De universiteit start begin juli met de zoektocht naar zijn opvolger en zal dan ook de vacature voor het voorzitterschap publiceren. Smits blijft tot april 2025 in functie. Hij is sinds 2019 CvB-voorzitter. In die tijd kreeg hij te maken met de coronapandemie, de groei van de Brainport-regio en het Beethoven project.

Voor de TU/e was hij directeur-generaal Onderzoek en Innovatie voor de Europese Commissie. In die functie was hij ook een van de architecten van het Horizon 2020-programma, waarmee van 2014 tot 2020 voor 80 miljard euro vele honderden onderzoeken zijn gefinancierd.