Vrouwelijke wetenschappers krijgen ton startgeld

Het Irène Curie Fellowship (ICF)-programma is succesvol gebleken nu het eerste hoofddoel is bereikt: bijna 30 procent van de vaste wetenschappelijke staf op de universiteit is inmiddels vrouw. In de komende jaren moeten alle faculteiten dit percentage halen. Om dat te stimuleren, krijgen alle vrouwelijke starters op die faculteiten een ton cadeau als ‘start-up package’.

foto iStock | Katflare

Het aantal vrouwen in de wetenschappelijke staf is in vijf jaar toegenomen van 134 naar 208, goed voor 29 procent van het totaal aantal medewerkers op de universiteit. Robert-Jan Smits, voorzitter van het College van Bestuur, zegt in een persbericht van de universiteit: “Dankzij dit programma hebben we veel vrouwelijk toptalent aan kunnen trekken van over de hele wereld, we hebben een flinke stap kunnen zetten qua vrouw-manverhouding en de cultuur rond diversiteit is merkbaar in verandering. Wij gaan echter niet op onze lauweren rusten: we willen dat alle faculteiten minstens dertig procent halen. Daar gaan we de komende vijf jaar hard aan werken.”

In de komende jaren wil de universiteit dat alle faculteiten een aandeel van dertig procent vrouwen halen, blijkt uit hetzelfde persbericht. De Irène Curie-vacatures blijven voor deze faculteiten staan zolang ze dit niet bereiken. Ook krijgen álle vrouwen die starten op deze faculteiten een ‘start-up package’ van een ton, bedoeld om hun onderzoek op te starten. Aanvankelijk was dit alleen voor vrouwen van het ICF-programma. Nieuwkomers krijgen daarnaast een Irène Curie-friend en -wetenschapper toegewezen, die hen opvangt binnen de TU/e en wegwijs maakt in het Nederlandse academische landschap. Tot slot gaat de universiteit meer werk maken van het behouden van vrouwelijk talent door meer doorgroeimogelijkheden aan te bieden. Daarnaast focust TU/e op het creëren van een cultuurverandering en het verbeteren van de voorzieningen.

ICF

In het ICF-programma worden vacatures geplaatst, die alleen beschikbaar zijn voor vrouwen in de eerste zes maanden van de werving. Na de start bleek het initiatief meteen al controversieel toen het College van de Rechten van de Mens oordeelde dat het programma tegen mensenrechten inging, omdat het onderscheid maakte op basis van geslacht. In deze nieuwe vorm, waarin vacatures alleen opgenomen worden als het aandeel vrouwen voor die specifiek baan onder de 30 procent ligt, maakte het programma een comeback. Met succes.