TU/e Contest viert lustrum met open conferentie

Voor de tiende editie van de TU/e Contest is het programma uitgebreid naar een heuse conferentie waarbij ook niet-deelnemers van harte welkom zijn. Naast de afsluiting van de ideeënwedstrijd, met tien finalisten, zijn er ook posterpresentaties, pitches van alumni en een netwerkbijeenkomst met bedrijven. Het is morgen te doen in het Auditorium.

De TU/e Contest werd tien jaar geleden in het leven geroepen omdat duidelijk werd dat “de ingenieur van de toekomst in staat moet zijn nieuwe ideeën in de markt te zetten”. Studenten leerden korte pitches te geven en kregen begeleiding vanuit het bedrijfsleven. Iedere editie was thuisbasis voor bijzondere plannen, en sommige werden omgezet in een studententeam of startup.

Ook dit jaar zijn er veel ideeën in allerlei verschillende onderwerpen. Van gezondheidszorg tot energie, en van slimme AI tot heel tastbare producten. Projectmanager van TU/e Contest Bart van Grevenhof geeft voorbeelden van teams die morgen hun posters presenteren. “Cyano2, een team dat zich bezighoudt met een nieuw soort koolstofopvang. ArtVista, een startup die persoonlijke gidsen voor bezoeken aan het Prado, Louvre of Rijksmuseum ontwikkelt. FABBS, een project van het studententeam InMotion, waar het team een nieuw batterijbeheersysteem ontwikkelt dat kan helpen om de batterij van je auto nog sneller op te laden. En team Past Echo ontwerpt een emotioneel paspoort voor mensen met dementie en hun verzorgers.”

De tiende editie heeft de vorm van een conferentie. Naast de finalisten presenteren alle deelnemers hun posters, en ook studenten die niet hebben meegedaan kunnen toch meedoen om te netwerken. Er zijn verschillende workshops en presentaties van alumni die hun ervaringen delen. de keynote spreker is voormalig TU/e Contest-deelnemer en startup-oprichter van Goal 3 Jelle Schuitemaker.

Terugblik

"Als we terugkijken naar alle ideeën die de afgelopen tien jaar hebben meegedaan, zien we dat veel studenten hun projecten hebben getransformeerd van idee naar impact”, zegt Van Grevenhof. “Een geweldig voorbeeld is Hable One, een idee dat werd omgezet in een onderneming die visueel gehandicapten helpt smartphones te gebruiken."

De TU/e Contest biedt alle deelnemende studenten de kans om de ondernemersmentaliteit te ontwikkelen. "Hoewel de TU/e Contest volledig extracurriculair is, is het leerproces cruciaal”, zegt Gert Guri, coördinator Education on Entrepreneurial Learning bij Innovation Space. Het gaat om samenwerken, met elkaar en met bedrijfspartners. “De competitieve component van de TU/e Contest houdt de studenten scherp.”

Niet doorgaan is ook goed

Niet elke winnaar wordt automatisch een studententeam of startup. Guri: "De TU/e Contest is een startpunt om te ontdekken of jouw idee de potentie heeft om een studententeam of startup te worden, maar ook om te ontdekken of je echt gecommitteerd bent om deze reis voort te zetten. De keuze om na de Contest niet door te gaan met een idee is dus een positief resultaat, zolang iemand maar alles heeft gegeven en alle nieuwe vaardigheden meeneemt om in de toekomst impact te maken."

Tot slot hoopt Guri dat in een tijd waarin er veel onzekerheid heerst, mensen ook weglopen met een beetje optimisme en inspiratie. “Want innovatie, creativiteit en ondernemend gedrag kunnen verbazingwekkende oplossingen bieden voor zelfs de moeilijkste problemen.”

Deel dit artikel