Veel lof voor AI-technologie bij TU/e Research Day

Met een keynote van EAISI-directeur Carlo van de Weijer, een Research Expo met naderhand nog een uitreiking van twee eredoctoraten en de TU/e Science Awards vierde de TU/e gisteren de wetenschap. Het thema van dit jaar was “Shaping the Future”.

foto Bart van Overbeeke

Ter ere van het vijfjarig bestaan van het Eindhoven Artificial Intelligence Systems Institute (EAISI) mocht Carlo van de Weijer de Research Day dit jaar aftrappen met een keynote over baanbrekend AI-onderzoek op de universiteit, aldus het verslag van de Research Day op de TU/e-website.

Dat AI een belangrijke plek inneemt op de universiteit was ook te zien aan de Science Awards. Zo won Francesca Grisoni van de faculteit Biomedical Engineering de Young Researcher Award. Zij ontwikkelt nieuwe AI-methodes voor het ontdekken van geneesmiddelen. Tugce Martagan van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences en winnaar van de Groundbreaking Researcher Award gebruikt ook AI in haar onderzoek. Ze combineert kunstmatige intelligentie, biowetenschappen en operationeel onderzoek om de farmaceutische productie en toeleveringsketens te verbeteren.

Andere winnaars van de Science Awards waren hoogleraar Marc Geers van de faculteit Mechanical Engineering (Leadership in Excellence), EngD trainee Beatrice Federici (Beste EngD-Scriptie) en Vincent Debets van de faculteit Applied Physics & Science Education (Beste PhD-proefschrift).

In de blauwe zaal kregen Martin van den Brink (ASML) en Karen Scrivener (EPFL) een eredoctoraat uitgereikt. Van den Brink ontving de erkenning voor zijn cruciale bijdrage aan de productie van de nieuwste generatie halfgeleiderproductiemachines (EUV). Scrivener is een van de meest vooraanstaande en invloedrijke onderzoekers op het gebied van cement en beton.

PhD-onderzoeker Calum Ryan werd uitgeroepen tot winnaar van Talking Science, een evenement dat dinsdagavond al plaatsvond, waarbij tien PhD- en EngD-onderzoekers van verschillende faculteiten pitches gaven over hun onderzoek. Zijn winnende pitch ging over ‘superwater’, een concept van plasma-geactiveerd water. Op het podium had hij ook een klein flesje van het water bij zich, maar opdrinken deed hij dat niet.