Tips TU/e-kantine: studentenkorting en koffie na 16.00u

Een veelvoorkomende klacht op de TU/e is dat het voedselaanbod te klein is en de prijzen te hoog. Daarom organiseerde Appèl, cateraar van alle Food City-kantines, een drietal brainstormsessies. Hier konden TU/e’ers hun ongezouten mening geven én meedenken over hoe het - volgens hen - wél moet.

Langere openingstijden en avondmaaltijden tijdens tentamenweken. Kantines waar je na 16.00 uur nog koffie kan halen. Meer warme maaltijden in het assortiment. Korting voor studenten. Betere communicatie over wat waar en wanneer te krijgen is.

Dit is een selectie van de tips die TU/e’ers tijdens de brainstormsessie van afgelopen maandag aandroegen. De sessie was de laatste van een drietal bijeenkomsten georganiseerd door cateraar Appèl.

Het doel van deze sessies? Concrete actiepunten aandragen hoe Appèl beter aan de behoeften van de TU/e-gemeenschap kan voldoen. “We krijgen veel opmerkingen, zoals ‘het aanbod is niet goed’ of ‘de prijs is niet goed’. Maar dan vragen wij ons natuurlijk af: wat is dan wel goed?”, zegt Steven ten Cate, campus accountmanager van Appèl.

Samen sparren

Middels de drie sessies probeerde de cateraar stapsgewijs tot concrete actiepunten te komen. Hiervoor werd een vaste gebruikersgroep uitgenodigd. Monique Kuyck, afdelingshoofd Operational Services & Location Management - onderdeel van het Facility Management Center (FMC), de afdeling die verantwoordelijk is voor de catering - sprak tevreden over de groep. “We hebben een gevarieerde gebruikersgroep in weten te richten met medewerkers, wetenschappers en studenten. Daarnaast zijn er extra mensen aangedragen, vanuit de Universiteitsraad bijvoorbeeld.” De groep bestaat uit ruim twintig mensen en bevat zowel nationale als internationale TU/e’ers.

Tijdens iedere sessie werden alle aanwezigen verdeeld over drie of vier groepen. Hierbij werd rekening gehouden met dat iedere tafel een mix bevatte van zowel nationaal als internationaal, en zowel student als werknemer. Ook werd ieder groepje vergezeld door een Appèl-medewerker.

Vervolgens gingen alle groepjes een uur lang samen brainstormen. “Tijdens de eerste sessie werden de pains en gains gedeeld door de groep”, aldus Marsha Jansen, Contract Manager bij FMC. De tweede sessie was bedoeld om op basis van deze pains en gains drie overkoepelende speerpunten te definiëren. “De speerpunten die hier uitkwamen waren assortiment, prijs en openingstijden. Vervolgens keken de deelnemers naar wat er verbeterd kan worden per speerpunt”, aldus Jansen. Tijdens de derde en laatste sessie was het doel om tot concrete actiepunten te komen waar cateraar Appèl mee aan de slag zou kunnen.

Tekst loopt door onder de foto.

Wat gebeurt er met mijn input?

Aan het einde van de laatste sessie bedankt Ten Cate iedereen voor hun input en wil de bijeenkomst hiermee afsluiten, maar vanuit de deelnemers blijken er nog wat onduidelijkheden. “Welke punten worden er nu opgepakt?”, “Wat is de tijdlijn?”, “Krijgen we nog inzicht in het verbeterplan?” Ten Cate bevestigt dat alle input uit de sessies wordt besproken en verwerkt in een officieel ‘masterplan’ voor de universiteit in de toekomst, maar ook op korte termijn. “We moeten dit plan vóór de start van het komende academisch jaar aanleveren”, aldus Ten Cate. Volgens hem zal dit plan ook naar de deelnemers worden gestuurd. Of zij hier dan nog een laatste keer feedback op mogen geven is niet bekend.

Een aantal deelnemers laat zich achteraf nog onderling uit over het feit dat het nog altijd onduidelijk blijft wat er nu precies wordt opgepakt. “Ik had verwacht dat we iets meer terugkoppeling zouden krijgen, van ‘dit is goed’ of ‘dit gaan we oppakken’. Nu hebben we nog steeds geen idee.” Ook geeft een van hen aan dat hen - tijdens de drie sessies - meerdere keren om dezelfde soort feedback werd gevraagd, waardoor het voelde alsof ze steeds dezelfde dingen moesten herhalen.

Ook lof

Naast wat vraagtekens en opbouwende kritiek zijn de deelnemers ook positief. “Ik ben blij met de manier waarop de sessies georganiseerd werden. Ze stonden echt open voor feedback”, aldus een student. Een andere student neemt een moment om Ten Cate persoonlijk te bedanken voor het initiatief. “Ik vind het heel goed dat jullie dit hebben opgepakt. Mochten jullie dit in de toekomst weer organiseren dan kunnen jullie ons opnieuw uitnodigen.”

Dat laatste zal ongetwijfeld gebeuren. Het ophalen van feedback uit de gemeenschap is volgens Kuyck namelijk contractueel vastgelegd in de aanbesteding. “Dit moet iets structureels zijn. Je doet als cateraar actief aan community building en je blijft die gebruiker betrekken. En dat doe je niet drie keer omdat het nu belangrijk is, maar dat doe je het hele jaar door om je assortiment op orde te houden.” Volgens Ten Cate is Appèl van plan de brainstormsessies minimaal eens per jaar terug te laten komen.

Deelnemen aan dit soort sessies? Stuur dan een mailtje naar facilityservices@tue.nl. Aanmelden voor de klankbordgroep kan het hele jaar door.