Demonstanten hijsen Palestijnse vlag op TU/e-campus

Demonstranten hebben vandaag de Palestijnse vlag gehesen op de TU/e-campus. De vlag wappert nu naast die van Europa, Oekraïne en de TU/e.

foto Bart van Overbeeke

“Het is een reactie op de voortdurende passiviteit van de universiteit”, vertelt de dagwoordvoerder van de groep demonstranten. De vlag hijsen bleek makkelijker dan gedacht. Hiervoor heeft de Brabantse vlag, die er eigenlijk hing, moeten wijken. “Dat was puur toevallig, dit is dus geen actie tegen Brabant of iets dergelijks.”

Genegeerd

Veel reactie kwam er niet op de actie. Voorbijlopende studenten staken af en toe hun duim op uit solidariteit, maar de meerderheid liep gewoon voorbij. TU/e-beveiliging stond ernaar te kijken maar greep verder niet in. “Ze negeren het een beetje, dat was met het kamp ook al zo”, aldus de dagwoordvoerder.

Eisen demonstranten

Medio mei zetten pro-Palestina demonstranten een kamp op het Koeveld op. De demonstranten eisen onder meer dat de TU/e de banden met Israëlische instellingen verbreekt. Ze beschuldigen de universiteiten van medeplichtigheid aan genocide in Gaza.

Een gesprek tussen de demonstranten bij het kamp en het College van Bestuur (CvB) liep op niks uit. Volgens de dagwoordvoerder van vandaag, die toen ook aanwezig was, was dit ‘geen leuk gesprek’. “Negentig procent van het gesprek was luisteren naar het bestuur waarom de universiteit niet politiek is, en de laatste vijf minuten mochten wij ook nog iets zeggen. Maar daar werd niet echt naar geluisterd op of gereageerd.” Een woordvoerder van de TU/e weerspreekt deze lezing. "Het was een gesprek met input over en weer."

Geen fijne sfeer

Daarnaast wilde het CvB enkel studenten te woord staan die hun volledige voor- en achternaam deelden en aangaven welke studie ze volgden, aldus de dagwoordvoerder. “Het was geen fijne sfeer, want je weet niet wat voor persoonlijke gevolgen het gaat hebben. Mensen zijn bang.”

Ook hier heeft de TU/e-woordvoerder een andere lezing. "We hebben gevraagd aan de aanwezigen om zich voor te stellen, zoals wij dat ook hebben gedaan, en gevraagd of ze aan de TU/e studeerden. Dit omdat wij in gesprek willen met onze eigen community."

Kort na dit gesprek werd het kamp door de demonstranten zelf opgebroken en kondigden ze aan met andere acties meer impact te willen maken. Sindsdien duikt dagelijks een luidruchtige protestmars op, telkens op een andere locaties op de campus. En vandaag werd dus de Palestijnse vlag gehesen.

‘Geen politiek instituut’

Het CvB heeft aangekondigd de samenwerking met Israëlische universiteiten niet te staken. 'Dit is geen politiek instituut', stelde het CvB medio mei. Afgelopen weekend schreven 15 rectoren, waaronder TU/e-rector Silvia Lenaerts, nogmaals dat ze de banden met Israël alleen zouden verbreken als de overheid dat dwingend zou opleggen, zoals met Russische universiteiten het geval was kort na het begin van de Oekraïne-oorlog.

Volgens de dagwoordvoerder kan de TU/e niet stellen dat ze ‘geen politiek instituut zijn’. “Er is niets wat helemaal niet over politiek gaat. En daarnaast zeggen ze dus zelf dat ze wel de banden zouden verbreken als den Haag, de politiek dus, het op zou leggen.”