Eindhoven krijgt 275 miljoen euro voor chipopleidingen

Het kabinet heeft gisteren aangekondigd 275 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de regio Eindhoven. Het geld is bedoeld om meer mensen op te leiden voor banen in de microchipsector, aldus ministers Dirk Beljaarts (Economische Zaken, PVV) en Eppo Bruins (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, NSC).

foto Sefa Ozel / iStock

In maart maakte het destijds demissionaire kabinet bekend 450 miljoen euro uit te trekken om te investeren in technisch talent in Nederland. Voor de periode na 2030 trekt het kabinet jaarlijks extra 80 miljoen euro uit voor onderwijs. De financiële impuls was onderdeel van 'project Beethoven'.

In een kamerbrief maakten de ministers Bruins en Beljaarts gisteren bekend dat het leeuwendeel van de 450 miljoen euro naar de regio Eindhoven gaat. De TU/e werkt samen met Fontys (HBO) en Summa (MBO) aan een uitvoeringsplan. Naast Eindhoven ontvangen drie andere regio's geld voor opleidingen op het gebied van 'semicon': Delft krijgt 43 miljoen euro, Twente 72 miljoen euro en Groningen 29 miljoen euro.

Het doel van ‘project Beethoven’ is om bedrijven zoals ASML en NXP voor Nederland te behouden. Behalve geld voor investering in onderwijs, is er ook geld voor infrastructuur, onder meer voor een uitbreiding van het NS-station in Eindhoven.

Plannen uitwerken

Hans de Jong, voormalig topman van Philips Nederland, is door het kabinet aangesteld als speciaal gezant om deze plannen uit te werken. In samenwerking met de regio’s Eindhoven (ook bekend als Brainport), Delft, Groningen en Twente, heeft hij de huidige verdeling van de fondsen vastgesteld. De ministers schrijven dat ze de plannen steunen en volgen de aanbevelingen van De Jong op. Maar de regio’s moeten wel plannen indienen om de financiering daadwerkelijk te ontvangen.

Volgens De Jong is er tot 2030 behoefte aan 38.000 extra technisch geschoolde werknemers in de microchipsector. Alleen al de regio Eindhoven, mede dankzij de groei van ASML, heeft 26.000 nieuwe werknemers nodig.

Bezuinigingen

Het extra geld komt als geroepen, want door inflatie en CAO-verhogingen hebben de universiteiten te maken met stijgende kosten, terwijl de nieuwe coalitie een bezuiniging op het hoger onderwijs heeft aangekondigd van meer dan 1 miljard euro. Per saldo verwacht de TU/e dat het nog wel kan groeien, maar veel langzamer. Op dit moment heeft de TU/e ongeveer 13.000 studenten. Volgens de oorspronkelijke plannen moest dat groeien naar 15.000 studenten in 2025. Met 'Beethoven' denkt de TU/e dat aantal te halen in 2030.