Wie zorgt er voor de campuskatten?

Wie weleens rondom de Spar loopt, zal ze ongetwijfeld hebben gezien: de campuskatten. De trouwe viervoeters zijn regelmatig te vinden voor de supermarkt of in het naastgelegen Luna-gebouw. Een vaste verzorger hebben ze niet. Dat doen de studenten en medewerkers met elkaar.

foto Els van Rooij

Op dit moment lopen er minimaal twee katten rond op de campus. De een (naam onbekend) heeft een rode vacht en zit het liefst bij de Spar, wat ook te zien is aan zijn forse postuur. De andere is een zwart-witte (hoofdfoto), genaamd Luna, die met regelmaat in het (inderdaad) Luna-gebouw te vinden is. Vaak ligt ze daar uitgestrekt op een van de banken op de begane grond.

Volgens Anneke Michielsen van het Facility Management Center is Luna (als dat haar echte naam is) waarschijnlijk geen zwerfkat, maar van iemand uit de buurt. Volgens haar komt Luna iedere dag langs, omdat ze de aandacht (of toch het eten?) zo fijn vindt. Een derde kat, een lapjeskat, zou ook op de campus rondlopen, maar die is al een tijd niet meer gezien.

Visje voor de lunch

De katten hebben geen vaste verzorger. Leden van de TU/e gemeenschap doen dat met elkaar. Met name mensen van het gebouwbeheer, de facilitair medewerkers, zorgen dat de katten geen honger of dorst hoeven te krijgen. Dan geven ze bijvoorbeeld een bakje met water, een visje dat is overgebleven van de lunch of gewoon wat kattenbrokjes. En natuurlijk krijgen de katten door de dag heen genoeg aandacht van alle studenten op de campus, die de poezen maar al te graag een knuffel of iets lekkers geven.

Met al die aandacht en dat eten is het niet gek dat de katten vaak rondom de supermarkt te vinden zijn. Cindy Rakhorst-Hamers van Stichting Regionale Opvang Zwerfdieren Eindhoven (ROZE): “Als de katten zelf vragen om aandacht is dit natuurlijk prima. Ook eten geven is geen probleem. Het is fijn dat er voor de katten gezorgd wordt.” Al moeten studenten opletten met wat ze de katten geven. “Probeer wel gewoon kattenvoer te geven en geen menseneten. En met dit warme weer is een bakje water ook lief.”

Vangactie

In 2019 liepen er ruim twintig katten rond op de campus, bleek uit een vangactie van de Dierenbescherming destijds. Op aanvraag van de universiteit werden de wilde katten gevangen, gecastreerd of gesteriliseerd, en vervolgens weer vrijgelaten. Dit was nodig, omdat er anders te veel zwerfkatten zouden rondlopen.

Stichting ROZE heeft sinds 2022 de verantwoordelijkheid voor de vangacties van de Dierenbescherming overgenomen. “Sindsdien hebben we af en toe meldingen ontvangen over zieke of gewonde katten. Deze proberen wij dan te vangen en te behandelen”, zegt Cindy Rakhorst-Hamers, tevens coördinator van de zogeheten Trap, Neuter, Return (TNR)-acties.

Van die ruim twintig katten in 2019 zijn er in ieder geval twee over. Volgens Rakhorst-Hamers laat dit zien dat de vangactie heeft gewerkt. “Nadat alle katten zijn geneutraliseerd is er geen nieuwe aanwas van kittens meer. Daarnaast weren de geneutraliseerde katten anderen uit hun leefgebied. Daardoor dunt de populatie langzaam uit. Omdat we dit regionaal doen, werken deze acties heel goed.”

Cursor is op zoek naar foto's van de campuskatten. Heb jij een prachtig plaatje van de viervoeters gemaakt? Mail deze dan naar cursor@tue.nl