Netwerken met Nobelprijswinnaars

Deze week stroomt het Zuid-Duitse stadje Lindau vol met jonge, getalenteerde wetenschappers van over de hele wereld. Vijf dagen lang maken ze op een informele wijze kennis met een dertigtal Nobelprijswinnaars tijdens de jaarlijkse Lindau Nobel Laureate Meeting. Dit jaar staat het vakgebied Physics centraal. TU/e-promovendus Mike Pols is een van de zeven Nederlandse deelnemers die in Lindau rondloopt. Letterlijk, want er staat een Science Walk met experimenteel natuurkundige Steven Chu op zijn programma.

foto Lindau Nobel Laureate Meetings

Zo’n zeshonderdvijftig jonge wetenschappers – veelal promovendi en postdocs, hier en daar wat masterstudenten in hun afstudeerfase – zijn zondag aangekomen in het Zuid-Duitse Lindau. Daar wacht hen een week vol ontmoetingen met Nobelprijswinnaars, in een informele setting. Sinds 1951 wordt er jaarlijks een Lindau Nobel Laureate Meeting gehouden. Om kennis over te dragen tussen de verschillende generaties onderzoekers, maar ook om internationale netwerken te verstevigen en vooral jonge wetenschappers te inspireren. Educate – Inspire – Connect, zo luidt het thema van de huidige bijeenkomst.

“Een wetenschappelijk schoolreisje”, lacht Mike Pols, promovendus bij de TU/e-vakgroep Materials Simulation & Modelling. Hij is een van de zeven veelbelovende jonge onderzoekers werkzaam aan een Nederlandse universiteit die dit jaar door de KNAW zijn voorgedragen. “Een voorrecht om hier te zijn”, zo blikt hij – per mail – terug op de eerste dagen. ”Enorm inspirerend, voor zowel de studenten als de Nobelprijswinnaars. Er wordt heel wat afgepraat; vooral tijdens de ‘Open Exchanges’ is iedereen heel openhartig. Ik ben op de foto geweest met John C. Mather, die de Nobelprijs in 2006 ontving. En gisteren zag ik de Britse Nobelprijswinnaar Duncan Haldane (2016) alleen aan een lunchtafeltje zitten en hebben we uitgebreid over ons onderzoek gesproken. Een unieke kans.”

Juiste plek, juiste moment

Een week eerder sprak ik Pols op zijn vaste TU/e-stek, in gebouw Cascade. Hij heeft zin in zijn Lindau-week, vertelt Pols vol enthousiasme. Eindelijk. Want vier jaar geleden was hij – toen nog bezig met zijn afstuderen – al geselecteerd om deel te nemen aan de Lindau Nobel Laureate Meeting. Maar nog geen maand nadat hij zijn selectiebrief had ontvangen, werd de bijeenkomst afgeblazen vanwege de coronamaatregelen. Toch kijkt Pols heel positief terug op de toen in allerijl georganiseerde online meeting. “Een geweldige ervaring. Natuurlijk de vakinhoudelijke presentaties, maar vooral ook de visie op bredere onderwerpen die spelen binnen de wetenschap. En de verhalen over de wegen die naar de Nobelprijs leiden gaven mij persoonlijk veel perspectief. Een creatief brein brengt je ver, maar vaak blijkt het ook een kwestie van ‘op de juiste plek op het juiste moment’.”

Maar nu mag hij alsnog ‘handjes schudden’ met een dertigtal natuurkundige Nobelprijswinnaars. Waar kijkt hij naar uit? “Ik heb online al het Lindau-gevoel mogen proeven, nu kan ik mij echt onderdompelen. Van het collectieve ontbijt, via een uitgebreid lezingenprogramma tot aan de avondborrel. Een tjokvol programma, maar zeker inspirerend. Bijzonder is ook de Science Walk, waar we met een klein groepje deelnemers al wandelend informeel in gesprek kunnen gaan met een Nobelprijswinnaar naar keuze.”

Nu Pols zelf bijna klaar is met zijn promotietraject – begin komend jaar hoopt hij zijn onderzoek te verdedigen – is de timing eigenlijk nog beter dan vier jaar geleden, geeft hij toe. “Ik weet beter waar mijn interesses liggen. Daarnaast wil ik mogelijk als postdoc in de academische wereld verder en ben ik benieuwd naar de ervaringen van andere deelnemers. Een gedreven, talentvolle groep jonge wetenschappers is qua netwerk natuurlijk ook heel positief.”

Helikopterview

De afgelopen jaren was Pols vooral druk met zijn eigen onderzoeksproject. Hij ontwikkelt een nieuw type perovskiet zonnecel, die de reguliere zonnecel moet gaan vervangen. Toch nam hij al een belangrijke boodschap van de eerdere online Lindau Meeting mee: plaats altijd hetgeen wat je doet in perspectief. “Natuurlijk heb ik niet het idee dat ik de energiecrisis kan oplossen, maar ik zie wel de maatschappelijke relevantie van mijn onderzoek. Ik duik graag in een relevant probleem, het draait niet alleen om pure wetenschap.”

Om meer inzicht te krijgen in de balans tussen wetenschappelijk onderzoek en maatschappelijke impact, heeft Pols voor een Science Walk met experimenteel natuurkundige Steven Chu gekozen. Chu was in 1997 een van de winnaars van de Nobelprijs voor de Natuurkunde, en maakte in 2009 politieke carrière als Minister van Energie, onder president Obama. Pols is benieuwd naar zijn visie. “Moet je op een gegeven moment je focus verleggen van onderzoek naar het leveren van een bijdrage aan de maatschappij? En hoe kies je dat moment? Want wanneer je altijd tussen de spreekwoordelijke vier muren blijft hangen, loop je de kans je in details te verliezen. Ik probeer daarom de helikopterview te bewaken.” Op zoek naar deze en andere antwoorden staan zijn wandelschoenen al klaar.